Säljstart för Zeekr 7X – det kostar snabbladdande suven
Carl Undéhn
16 dec 2024
Häromveckan fick vi bilder från en uppmärksam läsare på en omaskerad Zeekr 7X som laddade utanför Malmö. Zeekr bekräftade då för oss att en svensk lansering av modellen är på gång, men kunde inte säga mer då.
Nu är det officiellt och med det släpps även priserna på den 4,83 meter långa elsuven. De börjar på 579.000 kronor för den bakhjulsdrivna versionen med en effekt på 310 kW (421 hästkrafter). Räckvidden anges till 48 mil och även om Zeekr inte nämner batteristorleken får vi anta att det som på den kinesiska marknaden handlar om ett LFP-batteri med en kapacitet på 75 kWh.
Zeekr 7X har fått sin design hos Zeekrs kontor i GÖteborg och använder samma SEA-platform som bland andra Volvo EX30 och Polestar 4, men skiljer sig åt genom att ha ett 800-voltssystem. Tack vare det kan Zeekr 7X ladda med en effekt på upp till 480 kW. Så snabba laddare hittar vi inte utmed vägarna, men med en 360 kW-laddare går det att fylla batteriet på 75 kWh från 10 till 80 procent på 13 minuter.
Zeekr 7X Long Range kostar från 629.000 kronor, har samma motor på bakaxeln med en effekt på 310 kW men ett större NMC-batteri på 100 kWh. Med det tar sig elsuven 61,5 mil på en laddning och tiden för att ladda från 10 till 80 procent anges här till 16 minuter.
Den fyrhjulsdrivna toppversionen Performance AWD kostar från 689.000 kronor och har dubbla elmotorer med en gemensam effekt på 470 kW (639 häskrafter). När de båda andra bakhjulsdrivna versionerna klarar 0-100 km/h på 6 sekunder gör fyrhjulsdrivna Zeekr 7X sprinten på 3,8 sekunder. Batteriet är här samma som hos Long Range och räckvidden anges till 54,3 mil. Också här anges laddtiden från 10 till 80 procent vara 16 minuter. Luftfjädring finns som tillval och detsamma gäller Comfort Pack som ger den fyrhjulsdrivna versionen uppvärmda och ventilerade stolar med massagefunktion i framsätet. Performance AWD har även ett off road-läge som ska optimera drivlina och antispinnsystem efter olika underlag.
Oavsett utförande kommer Zeekr 7X en ombordladdare på 22 kW som standard och ett bagage som rymmer 539 liter, samt en frunk med plats för 66 liter. Den avskalde förarmiljön domineras av den liggande pekskärmen på 16 tum och som tillval går det även att få en head up-display med förstärkt verklighet. Röststyrningen använder vad som kallas ZeekrGPT och ska genom det kunna förstå uppmaningar som att ändra temperatur på klimatanläggningen eller att navigera till en plats.
Assistanssystemet jobbar med 11 kameror och ett radarsystem som bland annat ger bilen en automatiskt parkeringsassistent och säkerhetsfunktioner som varning för korsande trafik både framför och bakom bilen.
Det nämns ingenting om när leveranserna väntas dra igång.