Annons:

Snart öppnas orderboken – då kommer Renault 5 Turbo 3E

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 mar 2025

Renault överraskade när de meddelade att showbilen Renault 5 Turbo 3E faktiskt kommer sättas i produktion. Även om det då blir i en något nedtonad version är det en på många sätt extrem modell och en eldriven nytolkning av Renault 5 Turbo. Nu har Renault presenterat fler detaljer kring bilen, som inom några veckor kommer gå att beställa med leverans 2027. Då i en begränsad upplaga på 1.980 exemplar. Priset har ännu inte avslöjats, men ryktet säger att Renault 5 Turbo 3E kommer kosta minst omkring en miljon kronor.

För det får du inte bara en elbil med en design som sticker ut. Även tekniken under karossen, som mäter 4,08 meter på längden och 2,03 meter på bredden (26 centimeter mer än hos originalet), är på en helt annan nivå än hos Renaults nuvarande elbilar. Drivningen sker enbart på bakaxeln och då genom två navmotorer i hjulen som tillsammans ger bilen en effekt på 400 kW, eller 540 hästkrafter. Med en ramonstruktion och kaross i kolfiber väger bilens endast 1.450 kilo. Tillsammans med motorernas effekt och ett vridmoment på hela 4.800 Nm går 0-100 km/h på under 3,5 sekunder. Toppfarten är 270 km/h.

Batteriet är på 70 kWh och den beräknade räckvidden anges vara 40 mil. Då Renault 5 Turbo 3E inte använder Renault nuvarande elbilsteknik laddar den också betydligt snabbare med upp till 350 kW tack vare ett 800-voltssystem. Batteriet kan då fyllas från 15 till 80 procent på 15 minuter och bilen kommer även med tvåvägsladdning (V2L).

I arbetet med chassi och fjädring har Renault tagit hjälp av sina kollegor hos Alpine för att uppnå ”maximal smidighet, hisnande prestanda och spektakulära driftingegenskaper”. För det senare har det utvecklats en driftingassistent och det hittas även en riktig handbroms för rätt känsla när det är dags att sladda runt i kurvorna.

På insidan känns ändå en del igen från dagens elbilar från Renault. De båda skärmarna på 10,1 och 10,25 tum sitter som hos Renault 5 tillsammans i en ram på instrumentbrädan, som också den påminner om den vanliga renaultfemman. Ratten är däremot en mer sportig sak och på den finns också en knapp för ”Power Boost”.

Annons: