Solceller, vind och segel – Hurtigruten visar eldrivet kryssningsfartyg
Carl Undéhn
14 jun 2023
Att elektrifieringen av bilar kommit långt i Norge känner vi alla till. De berömda och populära kryssningarna utmed den norska kusten med Hurtigruten går ännu på biodiesel eller med hybridteknik med LNG och batterier.
2030 vill Hurtigruten börja köra med helt eldrivna kryssningsfartyg och hur det kan gå till har nu visats med konceptet Sea Zero. Det har fått ett rejält batteripaket på 60 MWh. Hur många sjömil det ska gå att ta sig med det nämns inte. Men förutom att ladda jättebatteriet i hamn visas några intressanta idéer för hur det ska kunna laddas upp under resans gång.
Tre stycken 50 meter höga segel kan fällas ut. Förutom att driva båden framåt är de även täckta av solceller med en total yta på 1 500 kvadratmeter. Utöver det nämns även vindkraft som en källa för att kunna ladda batteriet.
Sea Zero mäter 134 meter på längden och har fått en mer strömlinjeformad design än dagens kryssningsfartyg för att minska energiförbrukningen. På insidan hittas 270 hytter med plats för 500 passagerare och 99 personer ur personalen.
Konceptet Sea Zero ska nu utvärderas under två års tid. Om det vi ser här verkligen kommer byggas är oklart, men senast 2030 vill Hurtigruten börja använda i alla fall mindre fartyg som är helt utsläppsfria.