StoreDot visar cell to pack-teknik för XFC-celler

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 jan 2024

I år ska tillverkningen av batteriutvecklaren StoreDots snabbladdande XFC-celler komma i gång. I förra veckan lovades också att vi snart ska få se en första prototyp av en bil som använder dem och då i samarbete med Polestar.

Nu kommer nästa steg mot verklig användning av cellerna som ska kunna ladda 16 mils räckvidd på endast fem minuter. Med I-BEAM XFC presenterar StoreDot sin tolkning av cell to pack-teknik och ett koncept på hur cellerna ska monteras i ett batteripaket. Något företaget beskriver som ”nyckeln till att frigöra XFC-teknikens fulla potential i stor skala”.

Med cell to pack-teknik placeras cellerna direkt i batteripaketet utan moduler. Genom det går det att få in fler celler för att öka den totala energidensiteten. StoreDot nämner en väldigt hög energidensitet på 320 Wh/kg.

– Genom att ta ett helhetsgrepp har vi utvecklat ett koncept som förbättrar packningseffektiviteten och batteriets livscykel, samtidigt som elbilsägare kan ladda lika snabbt som när de tankar bensin, säger StoreDots vd Doron Myersdorf.

Konceptet använder ett system med kylning av varje cell, något som enligt StoreDot ska bidra till bättre reglering och jämnare temperatur av hela batteripaketet. Något som förmodligen också behövs för att uppnå de utlovade korta laddtiderna som kräver hög laddeffekt.

Förutom Polestar, som alltså ska ställa upp med en bil som visar hur XFC-celler används i en bil, har bland andra Volvo, Mercedes och VinFast investerat i StoreDot.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!