Elbilen logo Meny

Studie: Svårt att starta batteritillverkning men stor potential för återvinning

Biltillverkarnas jakt på batterier till allt fler elbilar har lagt grunden till en ny miljardindustri. Svenska Northvolt var tidigt ute och lyckades få med sig biltillverkare som Volkswagen, BMW och nu Volvo som investerare.

Men den som vill rida på vågen och planerar att ge sig in i batteritillverkningsbranschen får se upp. Eller i alla fall välja rätt del av produktionskedjan.

Konsultfirman Berylls Strategy Advisors har gjort en studie av hur marknaden och framför allt viljan att investera i branschen kommer utvecklas till 2030.

Att behovet av batterier kommer att växa råder det ingen tvekan om. Förra året låg världens totala kapacitet för tillverkning av litiumjonbatterier på 700 GWh. Till 2030 kommer den enligt studien ha ökat till 2 600 GWh.

För att täcka det måste tillverkarna öka produktionen med 16 procent om året. Det låter som goda förutsättningar för nya aktörer att ge sig in i branschen.

Men enligt Berylls Strategy Advisors satsar investerare hellre sina pengar på de redan etablerade aktörerna.

De flesta av dem befinner sig i Asien. Northvolt sticker där ut i Europa genom att vara först med celler som utvecklats och tillverkats i Sverige.

Start up-bolag som satsar på ny teknik som solid state-batterier har enligt studien betydligt svårare att övertyga investerare som hellre satsar på säkra kort. Det kan i längden även hindra utvecklingen av nya batteriteknik.

Återvinning av batterier – en kommande guldgruva

En bättre väg för nykomlingar är då att satsa på marknaden för återvinning av batterier. Där finns det en växande potential till följd av ökad konkurrens kring metaller och kommande EU-lagstiftning som kräver en stor andel återvunnet material vid batteritillverkning.

Det har bland annat Northvolt och JB Straubel, tidigare teknisk chef hos Tesla, förstått.

Med Redwood Materials vill JB Straubel etablera storskalig batteriåtervinning först i USA och senare även i Europa.

Northvolt satsar på ett samarbete med norska aluminiumtillverkaren Hydro och har bildat det gemensamma bolaget Hydrovolt. I mitten på maj öppnades den första anläggningen i Norge som kan återvinna batterier från 25 000 elbilar om året.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-06-27