Svenske Mercedeschefen: ”Sänk importtullen på kinesiska elbilar”
Carl Undéhn
12 mar 2024
Sedan i höstas genomför EU-kommissionen en undersökning kring om kinesiskt tillverkade elbilar som säljs här drar nytta av statliga subventioner. Något som i sådant fall anses ge dem en orättvis konkurrensfördel.
Undersökningen avslutas i höst, men redan nu finns det uppgifter om att det ska införas högre strafftullar på kinesiskt tillverkade elbilar som importeras till EU. Något som även skulle påverka europeiska märken som tillverkar elbilar där, till exempel BMW, Volvo och Cupra.
Bland tillverkarna här går också åsikterna isär kring undersökningen. Mercedes svenske chef Ola Källenius hör uppenbarligen till dem som inte tror att strafftullar är en bra idé. Tvärtom uppmanar han i stället EU att sänka den nuvarande importtullen på 10 procent.
– Höj inte tullarna. Jag är av motsatt åsikt, jag tycker att vi ska göra tvärtom: ta de tullar vi har och sänk dem, säger han i en intervju med Financial Times.
Argumentet är enligt Ola Källenius att ökad konkurrens från Kina hjälper europeiska biltillverkare att bygga bättre bilar på lång sikt.
– Det är så marknadsekonomin fungerar. Låt konkurrensen styra, säger han.
De olika åsikterna kring tullar på kinesiskt tillverkade elbilar speglar också hur olika beroendet av den kinesiska marknaden ser ut för de europeiska tillverkarna. Stellantiskoncernen, med totalt 14 märken som Citroën, Fiat, Opel och Peugeot, samt Renaultgruppen har varit starka förespråkare av tullar för att skydda Europas bilindustri.
För de tyska tillverkarna BMW, Mercedes och Volkswagen är Kina däremot en viktig marknad där de delvis även bygger bilar. Hos dem finns en oro för att strafftullar i EU kommer att leda till ett handelskrig där Kina svarar med samma mynt. Redan idag är det en högre importtull på 15 procent för europeiskt tillverkade bilar som säljs i Kina.