Tesla på IAA – vi kollar in nya Model 3

Carl Undéhn

Carl Undéhn

4 sep 2023

I fredags presenterade Tesla den nya, uppdaterade versionen av Model 3. Att det är en stor grej för Tesla märks. För ovanlighetens skull deltar nu Tesla under den pågående mässan IAA. Och med sig dit har de naturligtvis nya Model 3. Vi har kollat in!

Den något omarbetade designen gör sig bra i verkligheten. Motorhuv och front har plattats till lite och strålkastarna både fram och bak har fått ny design. Tillsammans ger det Model 3 ett mer modernt och även lite sportigare utseende än innan. Till det kommer också de två nya färgerna Ultra Red och Stealth Grey.

Dubbla glas ger betydligt tystare kupé. Hur tyst det också är på vägen får vi återkomma till.

Men förändringarna i karossen förbättrar både de aerodynamiska egenskaperna och ska sänka vindbruset på insidan. Fönstren har fått dubbelglas och tillsammans med nya, mer lättrullade däck ska det ge en tystare kupé. Hur det är på vägen får vi återkomma till, men redan här på mässan är skillnaden märkbar. När dörrarna stängs skapas känslan av ett slutet rum på insidan.

Ventilerade och mycket skönare stolar än tidigare.

För att dra nytta av den ny tystare kupén har också ljudsystemet uppdaterats. Hos Long Range-versionen utgörs det av 17 högtalare, dubbla subwoofers och dubbla förstärkare. I den bakhjulsdrivna versionen får du nöja dig med 9 högtalare, en subwoofer och en förstärkare.

Det är också innanför karossen som de största nyheterna hittas. De blir tydliga direkt när du sjunker ned i förarstolen. Både den och passagerarstolen fram kommer nu med både värme och ventilering. Men framför allt sitter du betydligt bättre än tidigare.

”Less is more” hos Tesla som nu fimpar spakarna för blinkers och växelväljare hos Model 3.

Från dörrarna sträcker sig en LED-list med stämningsljus som fortsätter genom hela kupén under vindrutan. Nedanför den hittas en ny skärm med tunnare kant på instrumentbrädan. Något som passar till den nu ännu mer avskalade inredningen.

För med uppdateringen ryker också spakarna för blinkers och växelväljare. Körriktning väljs på skärmen, som känns rapp, och blinkers sköts med knappar på ratten. En smaksak hur det är att hantera det när det är dags att blinka ut ur en rondell. Säkert är att ratten ligger bra i händerna och skapar en känsla av att man vill ge sig ut och köra.

Nya fälgar för bättre aerodynamik och mer lättrullade däck för tystare kupé.

Även bakom förarplatsen känns det nu mer ombonat och mer bekvämt än tidigare. Man sitter bra i baksätet med inte allt för böjda ben. Även baksätespassagerarna har nu en skärm mellan framstolarna för inställningar av klimatanläggning och musik.

Även Volkswagenchefen Oliver Blume ville provsitta.

Model 3 hade redan innan ett djupt bagage. Nu finns det även mer utrymme på sidorna som går djupt ned. En risk är däremot subwoofern som sitter oskyddad under hatthyllan och eventuellt kan skadas om något i bagaget slår emot.

Sammanfattat känns uppdateringen som ett rejält kliv upp för Model 3. Även priset har stigit med omkring 10.000 kronor till att nu börja på 519.170 kronor för den bakhjulsdrivna basversionen. Men då har även räckvidden hos den ökat till 51,3 mil (49,1 innan). Dual Motor Long Range med en räckvidd på 62,9 mil (60,2 innan) kostar nu från 599.990 kronor.

Intrycket är att förbättringarna av material och byggkvalitet är betydligt större än ökningen i pris. Ett riktigt omdöme får vi återkomma med när vi har upplevt nya Model 3 på vägen. Förhoppningsvis snart.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: