Teslas planer med robotaxi och Model 2 klarnar allt mer

Carl Undéhn

Carl Undéhn

16 apr 2024

Teslas chef Elon Musk menade att det var det en ”lögn” att Tesla skrotat planerna på en mindre och billigare modell. Enligt uppgifterna, som publicerades häromveckan av nyhetsbyrån Reuters, skulle Tesla i stället fokusera på att utveckla en självkörande robotaxi. En bil som delar teknik med den planerade billigare modellen, men då ska komma utan vare sig pedaler eller ratt.

Att Reuters påstående om att Model 2 skrotas inte avfärdades med några konkreta detaljer lämnade ändå en del frågetecken öppna. I flera år har det ryktats om att Tesla arbetar på en mindre och billigare modell. Den senaste tiden har detaljerna kring bilen, som uppges få ett pris från 25.000 dollar, blivit fler. Tillverkningen uppgavs först dra i gång i Teslas fabrik i Texas nästa år och då använda ännu mer effektiva tillverkningsmetoder än idag för att pressa priset.

Nu kommer fler uppgifter som tyder på att Tesla inte har skrotat, men i alla fall pausat utvecklingen av Model 2. I stället är fullt fokus på den självkörande robotaxin som vi också har lovats få se den 8:e augusti. Enligt sajten Electrek ska projektet kring Model 2, som internt kallats NV9, fått stryka på foten för att i stället bygga upp ett stort datacenter i anslutning till Teslas fabrik i Texas. Något som väntas spela en viktig roll för den självkörande bilen.

Samtidigt står det klart att högt uppsatta personer nu lämnar företaget i samband med att Tesla minskar personalstyrkan med omkring 10 procent. Bland andra Drew Baglino, som varit med Tesla sedan starten och arbetat med utveckling av drivlinor och batterier.

”Igår fattade jag det svåra beslutet att lämna Tesla efter 18 år. Jag är så tacksam över att ha arbetat med och lärt mig av de otaliga otroligt begåvade människorna på Tesla under åren”, skriver han på plattformen X.

Hos Tesla har Drew Baglino bland annat varit delaktig i arbetet med den nya battericellen 4680. Vid presentationen av den under eventet Battery Day 2020 talades det om att Tesla skulle kunna halvera batterikostnaden jämfört med dagens celler genom att använda ny teknik vid framställningen. Men arbetet med det har inte gått enligt plan. Tillverkningen av 4680-celler har inte skalats upp i den takt som var väntat.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!