Toyota-chefen är skeptisk till omställningen till eldrift
Carl Undéhn
20 dec 2022
Japanska Toyota tog tid på sig. Men för nästan exakt ett år sedan lanserades en ambitiös strategi för att lansera 35 nya elbilar fram till 2030. Samma år planerar Toyota att tillverka 3,5 miljoner elbilar om året.
Den första helt eldrivna modellen, elsuven bZ4X, kom tidigare i år. Och för några veckor sedan meddelades att ytterligare fem eldrivna modeller ska släppas i Europa fram till 2026.
Men tillverkarens stora framgång med hybriddrivlinor är inget som Toyota vill slute med i första taget. Med mottot att koldioxid är fienden, inte en viss drivlina menar Toyota att deras hybridbilar kan göra mycket för att minska utsläppen.
Toyota-chefen Akio Toyoda säger nu att han tillhör en “tyst majoritet” inom bilindustrin som ifrågasätter branschens stora fokus på helt eldrivna bilar. En åsikt som han menar inte får yttras.
– Den tysta majoriteten undrar om det verkligen är okej att ha elbilar som enda alternativ. Men de tror att det är trenden, så de kan inte säga det högt, sa han under en konferens i Thailand enligt amerikanska Wall Street Journal.
Han är däremot inte den enda chefen i bilindustrin som yttrat sig skeptiskt till omställningen till eldrift. Den ofta frispråkige chefen för Stellantiskoncernen, Carlos Tavares, har bland annat sagt att satsningen på elbilar är ett politiskt val, inte industrins.
Stellantiskoncernen, där bland annat Fiat, Peugeot, Citroën, Opel och Jeep ingår, har precis som Toyota ändå lagt fram en stor satsning på elbilar.
Den senaste tiden har det också kommit uppgifter om att Toyota är på väg att ändra i den utlagda strategin för elbilar. För att bland annat öka effektiviteten vid tillverkningen ska en arbetsgrupp ha fått i uppgift att ta fram nya tillvägagångssätt och eventuellt en ny elbilsplattform.
Nästa år lanseras nästa elbil i bZ-serien som blir den mindre elsuven som ännu kallas bZ Compact SUV.