VinFast storsatsar på Europa – men Sverige får vänta

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 jun 2022

VinFast är Vietnams första inhemska bilmärke och har vuxit snabbt i hemlandet. Genom en satsning på elbilar vill tillverkaren nu etablera sig också i USA och här i Europa.

Först ut på marknaden blir de båda elsuvarna VF 8 och VF 9 som nu har presenterats i sitt europeiska utförande under elbilsmässan EVS 35 i Oslo. Vid det berättade företagets vd Le Thi Thu Thuy om planerna på en snabb utbyggnad av showrooms.

Ironiskt nog nämndes ingenting om när sådana kommer att öppnas i Norge där presentationen skedde. Norge har dessutom gärna använts som språngbräda in till Europa för kinesiska tillverkare av elbilar.

Inte heller Sveriges nämndes i planerna för showrooms. I stället blir det först 25 stycken i Tyskland, 20 stycken i Frankrike och fem i Nederländerna. Vid vissa av dem kommer det erbjudas både försäljning och service av bilar. När den första är tänkt att öppna meddelades inte.

De båda suvarna har designats av Pininfarina och kommer med fyrhjulsdrift. Hos VF 8 går det att välja mellan Eco med 354 hästkrafter eller versionen Plus med 408 hästkrafter, vilket också är effekten hos VF 9.

VF 8 erbjuds också med två batteripaket som inte skiljer sig mycket åt i storlek – 82 eller 88 kWh. Beroende på effekt är räckvidden då mellan 40 och 42 mil med det mindre batteriet eller 45 och 47 mil med det större.  

VinFast VF 8

Den större modellen VF 9, med plats för sju personer, erbjuds med ett batteripaket på 92 eller 123 kWh och har som mest en räckvidd på 59 mil.

Priserna i Europa börjar på omräknat omkring 450 000 kronor för VF 8 Eco med det mindre batteriet. En VF 9 Eco går loss på från omkring 620 000 kronor.

Ovanpå det tillkommer också en kostnad för batterihyra. För det har VinFast olika upplägg. Paketet ”Flex” innehåller 50 mils körning per månad och kostar 1 200 kronor i månaden för VF 8 och 1 500 kronor för VF 9.

Den som kör längre än så får betala mer varje månad, men exakt hur mycket har inte meddelats. Inte heller priset för paketet ”Fixed” där det går att köra så mycket man vill.

VinFast VF 9

I månadskostnaden för batteriet ingår en batterigaranti där VinFast lovar att byta batteriet gratis om kapaciteten sjunker under 70 procent.

Vilken effekt det går att ladda batterierna med nämns inte. Men att ladda till 70 procent ska ta mellan 24 och 31 minuter beroende på batteristorlek.

I kommande modeller kan det gå betydligt fortare. VinFast har, precis som nu också Volvo och Polestar, investerat i batteriutvecklaren StoreDot. Med sin snabbladdningsteknik XFC vill StoreDot 2024 lansera batterier som laddar 16 mils räckvidd på fem minuter.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: