Volkswagen vill endast bygga elbilar från 2033 – i Europa

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 okt 2022

Volkswagens satsning på elbilar har gett resultat. ID.4 har det senaste året flera gånger toppat listan över nyregistrerade elbilar i Sverige och i Norge har Volkswagens importör beslutat att endast ta in eldrivna modeller från 2024.

Volkswagen investerar också stort i tillverkning av både elbilar och batterier på flera håll i Europa.

Men till skillnad från flera andra tillverkare har Volkswagen inte velat slå fast något årtal när det ska vara slut på tillverkning av förbränningsbilar.

Fram tills nu. Och i alla fall för Europa. För från senast 2033 vill Volkswagen endast bygga elbilar i sina europeiska fabriker. Det säger chefen för märket Volkswagen, Thomas Schäfer, till den tyska tidningen Manager Magazin.

Thomas Schäfer, chef för märket Volkswagen

Tidigare har Volkswagen talat om en stegvis utfasning av bilar med förbränningsmotor mellan 2033 och 2035 – då det enligt EU-kommissionens förslag i klimatplanen ”Fit for 55” i praktiken kommer bli förbjudet att sälja fossilbilar inom EU.

Om Volkswagen även efter 2033 planerar fortsatt försäljning av bensin- och dieselbilar som tillverkats på annat håll framgår inte.

För även efter 2033 vill Volkswagen fortsätta tillverkningen av bilar med förbränningsmotorer i Kina och USA. Även där ska de fasas ut, men först vid ett senare tillfälle.

Till tidningen säger Thomas Schäfer också att Volkswagen minska vill sina utgifter enligt devisen ”göra mindre, men rätt”. Med det menar han att de ska minska antalet olika modeller. Fokus ska ligga på mer lönsamma bilar, vilket brukar innebära större och dyrare modeller med högre vinstmarginal.

Koncept av ID.Aero – till Kina nästa år och sen till Europa

Men även i fortsättningen vill Volkswagen satsa på bredd i modellprogrammet. Ett rent lyxmärke som ska konkurrera med koncernsyskonet Audi är inte planen.

– Från instegsmodellen med ett riktpris på under 25 000 Euro till ID. Buzz och den nya flaggskeppsmodellen ID. Aero kommer vi ha ett passande erbjudande i varje segment, sa Thomas Schäfer till Manager Magazin.

ID.Aero har visats upp för den kinesiska marknaden, där den först ska börja byggas och lanseras nästa år. Versionen som visades då hade ett batteri på 77 kWh och en räckvidd på 62 mil enligt WLTP. Senare ska modellen även tillverkas i Tyskland för lansering på europeiska marknader.

Fram till 2026 ska Volkswagen presentera tio nya eldrivna modeller.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: