Volvo bygger elbilsfabrik i Slovakien

Carl Undéhn

Carl Undéhn

1 jul 2022

Från år 2030 ska Volvo endast tillverka elbilar. Samtidigt vill man nästan fördubbla försäljningen från förra årets 698 693 stycken till 1,2 miljoner till mitten av decenniet. Och alla de bilarna måste så klart byggas någonstans.

För att kunna göra det meddelar Volvo nu att det ska etableras en fabrik som enbart ska bygga elbilar i Slovakien. Det är första gången på 60 år som Volvo etablerar en ny fabrik i Europa.

Investeringen uppgår till närmre 13 miljarder kronor och arbetet med fabriken, som ska använda sig av klimatneutral energi, kommer i gång nästa år.

Tillverkning av C40 i Gent

Från 2026 ska nästa generations elbilar från Volvo byggas där. Till en början är målet att tillverka 250 000 bilar om året, men enligt Volvo går det även att öka produktionen.  

– Expansionen i Europa, vår största försäljningsregion, är central för vårt skifte mot elektriska bilar och fortsatta tillväxt. Jag är väldigt glad att vi utökar Volvo Cars produktionsnärvaro till Slovakien och ser fram emot att välkomna nya kollegor och partners på resan framöver, säger Volvos vd Jim Rowan.

Att valet föll på Slovakien förklaras med god logistik till övriga Europa och ”bra incitament från den slovakiska regeringen”. Slovakien uppges gå in med 20 procent av investeringskostnaden, alltså omkring 2,6 miljarder kronor.

Volvos båda eldrivna modeller XC40 och C40 byggs i dag i tillverkarens belgiska fabrik i Gent. Nästa modell, den eldrivna ersättaren till dagens suv XC90, ska byggas i den amerikanska fabriken i South Carolina.

Megagjutning

För att även få i gång tillverkning av elbilar hemma i Torslanda meddelade Volvo förra året att det investeras tio miljarder kronor i fabriken där. Det handlar bland om att börja använda så kallad ”megagjutning” där stora delar av bilen kan gjutas i ett stycke.

Om det är något som ska användas även i Slovakien framgår inte.

Tesla använder sig av tekniken vid sin tyska fabrik utanför Berlin. Där ska världens största press med ett tryck på 6 100 ton finnas. Tack vare den är det möjligt för Tesla att sänka tillverkningstiden för en Model Y  till tio timmar.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!