Volvo har börjat leverera EX30 – Sverige får vänta
Carl Undéhn
9 jan 2024
Volvos senaste elbil EX30 är med sin längd på 4,23 meter inte bara tillverkarens minsta suv någonsin. Det är också en av Volvos viktigaste modeller på länge och har med sin lägre prislapp än dagens elbilar XC40 och C40 uppgiften att få fart på elbilsförsäljningen.
Den uppgick under 2023 till en andel på 16 procent, ett kliv upp från året innan då elbilarna stod för 10,8 procent av Volvos försäljning. Hur många exemplar av EX30 som hann levereras innan årsskiftet är oklart, men i december fick de första kunderna sina bilar. Men då inte här i Sverige utan i Belgien, Nederländerna, Spanien och Portugal. När de första exemplaren av EX30 börjar komma till de som beställt bilen här är ännu oklart.
Instegsversionen av Volvo EX30 kostar från 429.000 kronor och kommer med bakhjulsdrift, 272 hästkrafter och ett LFP-batteri på 49 kWh för 34,4 mils räckvidd. Oavsett om du väljer utrustningsnivån Core eller Plus får du här klara dig utan värmepump. Det finns först med utrustningsnivån Ultra och versionen Single Motor Extended Range, som kostar från 489.000 kronor med utrustningsnivån Core. Hos den hittas samma motor, men ett större batteri med NMC-kemi på 69 kWh för 47,5 mils räckvidd.
Toppversionen är fyrhjulsdrivna Twin Motor Performance från 559.000 kronor. Batteriet på 69 kWh ger här en räckvidd på 45 mil och de dubbla elmotorerna bjuder på 428 hästkrafter. 0–100 km/h är avklarat på 3,6 sekunder, vilket för EX30 Twin Motor Performance till Volvos snabbast accelererande bil hittills.
Hur fördelningen av de olika versionerna var bland kunderna som redan i december fick sina bilar meddelas inte. När svenska kunder som redan beställt ett exemplar kan väntas få sina bilar meddelas inte. Enligt Volvos hemsida är den beräknade leveranstiden för den som beställer en EX30 idag mellan 3 och 5 månader.
Vad vi tyckte om Volvo EX30 under vår provkörning förra hösten kan ni läsa om här eller i nummer 11/2023 av Elbilen.