Volvo satsar på säkerhet i helelektriska XC40

Lotta Hedin

Lotta Hedin

25 sep 2019

Om tre veckor visar Volvo upp sin första helelektriska bil för allmänheten – suven XC40.

Och det är säkerheten som Volvo nu trycker på inför introduktionen.

– Helt elektriska XC40 kommer att vara en av de säkraste bilar vi någonsin har byggt, säger Malin Ekholm, säkerhetschef på Volvo Cars i ett pressmeddelande.

För att hantera avsaknaden av en motor, och se till att passagerarna sitter lika säkert som i alla andra Volvo-bilar, har säkerhetsingenjörerna varit tvungna att omforma och förstärka frontstrukturen på bilen.

Karossen har också förstärkts i bakpartiet. 

”Här har den elektriska drivlinan integrerats i karosstrukturen för att möjliggöra en bättre fördelning av krockenergin bort från kupén och minska belastningen på personerna inne i bilen”, skriver Volvo.

Helelektriska XC40 ska ha integrerat drivlinan i karossstrukturen på ett sätt som ska skydda passagerarna.

Volvo har också utvecklat en ny säkerhetsstruktur för batteriet i XC40. 

”Batteriet skyddas av en säkerhetsbur som består av en ram tillverkad i extruderad aluminium och som har bäddats in i mitten av bilens karosstruktur, vilket skapar en inbyggd deformationszon runt batteriet”

Den batteridrivna XC40 blir också den första Volvo-modellen som utrustas med nya säkerhetssystemet  ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), som består av flera radar, kameror och ultraljudssensorer.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: