Volvo testar eldrivna dragspelsbussar
Patrick Ekstrand
26 mar 2018
Två eldrivna ledbussar från Volvo ska testas i Göteborg. Prototyperna, som är 18,7 meter långa, ska först köra mellan Nordstan och Frihamnen under Volvo Ocean Race. Därefter ska de trafikera en del av linje 16.
Bussarna tar 135 passagerare, varav 38 sittande, och har fyra dubbeldörrar för att underlätta på- och avstigning.
– Linje 16 är en av de linjer som transporterar flest passagerare i Göteborg, vilket ger oss möjlighet att verkligen sätta tekniken på prov, säger Volvo Bussars vd Håkan Agnevall.
– Bland annat är batterierna dimensionerade för att bussarna ska kunna köras utan avbrott för laddning under högtrafik. Istället sker laddningen vid tidpunkter när belastningen än mindre, antingen vid någon av de två laddstationer som nu byggs på linjen eller när bussen är inne i depå.
Förutom laddstationerna vid depån kommer det att finnas laddstationer vid Eriksbergstorget och Sahlgrenska sjukhuset. Dessa baseras på det gemensamma gränssnittet OppCharge, vilket innebär att de kan användas även av elbussar från andra tillverkare.
Sedan tidigare kör elbussar linje 55 inom ramen för det så kallade ElectriCity-samarbetet.
– Genom att utöka demoarenan och testa elledbussar med hög kapacitet på en linje med många resenärer kan vi ge fler göteborgare ett attraktivt alternativ till den egna bilen, säger kollektivtrafikbolaget Västtrafiks ordförande Lars Holmin (M).
– De nya eldrivna bussarna är betydligt tystare än dieselbussar, helt utan avgasutsläpp och utformade för att ge en smidig och bekväm resa. Det blir också ett viktigt underlag inför beslut om framtida satsning på elbussar.