VW ska spara 100 miljarder och snabba upp utvecklingen
Carl Undéhn
20 dec 2023
Thomas Schäfer, chef för märket Volkswagen, hade ett dystert budskap till sina anställda för några veckor sedan.
– Med många av våra befintliga strukturer, processer och höga kostnader är vi inte längre konkurrenskraftiga som varumärket Volkswagen, sa han.
Bakgrunden är tillverkarens planer på ett enormt sparpaket på 10 miljarder euro, över 100 miljarder kronor. Efter att ha kommit överens med det inflytelserika arbetarrådet om att genomföra paketet fram till 2026. Det innebär bland annat att Volkswagen årligen vill spara omkring 3,5 miljarder kronor på inköp och över 2 miljarder per år genom mer effektiv tillverkning.
Ännu mer pengar, strax över 4 miljarder, vill Volkswagen spara varje år genom att genomföra färre tester med fysiska bilar och i stället använda sig av datorer. Personalkostnaderna ska minskas genom att inte ta nya medarbetare när dagens anställda går i pension. Tidigare i år har även medarbetare med tidsbundna kontrakt inte fått de förlängda.
Syftet med sparpaketet är att nå det tidigare fastlagda målet om att öka vinstmarginalen från dagens 3,4 procent till 6,5 procent år 2026.
”Vi ser att vårt varumärke – trots alla sina styrkor – ännu inte är tillräckligt väl positionerat ekonomiskt”, skrev Volkswagenchefen Thomas Schäfer i ett internt meddelande till medarbetare i våras. Han menade då att ökad vinst var nödvändig för att kunna mäta sig mot konkurrensen i framtiden. Annars riskerar Volkswagen inte ha råd med ”nödvändiga investeringar”, skrev han.