Nio uppges planera två fabriker för billigare modeller

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 feb 2023

Efter sedanen ET7 har Nio precis börjat leverera elsuvben EL7 på den svenska marknaden. Senare i år kommer även den mindre sedanen ET5. Gemensamt alla modeller är att tillverkningen sker genom ett samarbete med den kinesiska tillverkaren JAC – också det ett märke som är på väg till Sverige med elsuven JAC e-JS4.

Nu uppges Nio vara på väg att etablera egna fabriker redan nu i vår. Orsaken uppges vara de nya märken för billigare elbilar som Nio planerar att lansera och då med fokus på export till Europa.

Det gäller framför allt märket som kallas ”Firefly” som ska erbjuda elbilar till priser mellan 100 000 och 200 000 yuan, omkring 150 000 till 300 000 kronor. Om det då handlar om priser för den kinesiska eller europeiska marknaden är oklart.

Oavsett vad handlar det om modeller i ett betydligt lägre prissegment jämfört med där Nio befinner sig.

Enligt kinesiska medier och nyhetsbyrån Reuters ska den första modellen från Firefly börja tillverkas i slutet av 2024.

Den andra fabriken ska tillverka bilar för märket som idag benämns som ALPS. Det ska erbjuda något dyrare modeller än Firefly, men också med mer teknik som 800-voltsarkitektur för snabb laddning, något som Nios modeller inte har idag.

Nio-chefen William Li har tidigare sagt att de vill gå en annan väg än flera andra tillverkare. När Toyota och Citroën etablerar lyxigare märken som Lexus och DS ska Nio istället gå från lyx till volym.

– Förhållandet mellan Nio och vårt nya massmarknadsvarumärke kommer att vara som Audi-Volkswagen och Lexus-Toyota, sa William Li vid presentationen, sa han vid en presentation 2021.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!