VW:s elbilsplattform MEB. Foto: VW

Uppgift: Volkswagen har lagt beställning på ”saltbatterier”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

25 jul 2023

Litiumjärnfosfatbatterier, eller LFP, ser ut att komma på bred front. Genom att de inte behöver de båda dyra metallerna kobolt och nickel är de billigare än batterierna med nickel-mangan-kobolt (NMC) som idag är vanliga i våra elbilar. Men det finns ännu billigare alternativ i form av natriumjonbatterier. Både NMC- och LFP-batterier behöver metallen litium. Priset på det sköt i höjden under förra året. Toppnoteringen kom i november, för att sedan rasa med 70 procent fram till i våras. Sedan dess har priset stigit något igen, men bland annat Volvo meddelade i veckan att de räknar med bättre lönsamhet på elbilar tack vare sjunkande priser på litium.

Genom att ersätta litium med natrium – alltså salt – går det att tillverka batterier med betydigt lägre priser än idag. Problemet är att energidensiteten också är betydligt lägre än hos dagens batterier. Men även där sker det framsteg, framför allt i Kina. Världens största batteritillverkare CATL har presenterat en ny generation av natriumjonbatterier och tillverkaren BYD har visat intresse för att börja tillverka en egen variant.

Från kinesiska medier kommer nu också uppgifter om att Volkswagen lagt en beställning på natriumjonbatterier från tillverkaren Transimage. Uppgifterna baseras på en börsrapport där det framgår att Transimage fått en order på de billigare batterierna från en tysk biltillverkare. Att det verkligen är Volkswagen nämns inte. Men det ska handla om en tillverkare med flera märken och en egen avdelning för batteritillverkning, vilket Volkswagen har med sitt dotterbolag PowerCo.

Det ska enligt kinesiska medier handla om en ”ganska liten” beställning. Några större volymer vore heller inte möjligt att leverera då Transimage uppges ha en årskapacitet vid tillverkning av natriumjonbatterier på 4,5 GWh. Det kan jämföras med svenska Northvolts fabrik i Skellefteå som är byggd för en årskapacitet på 60 GWh. Intressant är också uppgiften om att det ska handla om cylindriska celler, något som Volkswagen för tillfället inte använder i sina batteripaket. Tesla använder sedan länge cylindriska celler och BMW ska börja göra det med nästa generations batterier som kommer 2025. Med det menar BMW att de kan höja energidensiteten och öka bilarnas räckvidd med 30 procent jämfört med idag.

Längre räckvidd är annars inget argument för natriumjonbatterier som alltså har lägre energidensitet än dagens batterier med litium. Vilken energidensitet batterierna från Transimage har nämns inte. När CATL presenterade sin nya generation av natriumjonbatterier uppgavs en energidensitet på 200 Wh/kg, vilket är jämförbart med de bästa LFP-batterierna.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!