Supersportbil tillbaka – här är Alfa Romeos första eldrivna modell
Carl Undéhn
31 aug 2023
Alfa Romeo ska bli ett helt eldrivet märke. Men exakt hur och när har varit lite oklart. När den italienska tillverkaren nu tar ett första steg med en helt eldriven modell tar de ifrån tårna. Alfa Romeo Tipo 33 Stradale var på 1960-talet en av världens första supersportbilar. Igår presenterades en nytolkning av klassikern i form av en handbyggd sportbil i begränsad upplaga. Antalet är begränsat till just 33 exemplar.
Trots – eller kanske på grund av – den småskaliga tillverkningen erbjuds bilen antingen med en V6:a biturbo-motor eller dubbla elmotorer. Nya Alfa Romeo Tipo 33 Stradale blir därmed märkets första helt eldrivna modell. Pris? Omkring tre miljoner Euro.
Prestandamässigt är det också den eldrivna varianten som plockar hem förstaplatsen. Med V6:a på tre liter bjuder Stradale på bakhjulsdrift och 520 hästkrafter. Med dubbla elmotorer blir bilen fyrhjulsdriven och kommer då med 750 hästkrafter.
Batteriet är på 90 kWh och räckvidden enligt WLTP anges till 45 mil. Det får nog tas med en nypa salt då Alfa Romeo Tipo 33 kanske inte direkt bjuder in till ”blandad körning”. Även bilens toppfart är en blinkning till modellnamnet. Men då 33 km/h inte vore särskilt passande har det lagts på en siffra och först vid 333 km/h är det slut på det roliga. 0–100 km/h ska vara avklarat på under tre sekunder.
Vikten anges till låga 1.500 kilo. Det uppnås genom att ramen är byggd i aluminium och stora delar av karossen är i kolfiber. Luftintag i karossen, bland annat vid strålkastarna, ska sänka luftmotståndet och cd-värdet anges till 0,375. Även utan justerbara spoilers ska bilen hålla sig på marken utan lyftkrafter även i höga hastigheter. För att kunna ta den låga bilen över vägbulor och annat går det att höja fronten något med de adaptiva stötdämparna.
På insidan är det ingen skärmfest och Alfa har valt en minimalistisk linje för att föraren ska kunna fokusera på körningen. Endast en skärm hittas bakom ratten som också den är minimalistisk och utan knappar och annat som kan störa körupplevelsen.
Om intresset har väckts och du bestämt dig för vilken drivlina som passar finns det dock en hake: de 33 exemplaren som byggs är alla redan sålda. Hur fördelningen mellan bensin- och elmotor ser ut nämns inte.
Men kanske får du en ny chans att lägga vantarna på en handbyggd och eldriven superalfa i framtiden.
– Nya Alfa Romeo 33 Stradale är märkets första 100 procent skräddarsydda modell sedan 1969 – och jag lovar att det inte kommer att bli den sista, meddelar Alfa Romeos vd Jean-Philippe Imparato.