Utmanar Tesla Model Y – BYD lanserar Song L i Kina
Carl Undéhn
18 dec 2023
När siffrorna över årets leveranser räknats ihop kan Tesla petas från tronen som världens största tillverkare av elbilar. Förra året levererade den amerikanska tillverkaren 1,37 miljoner bilar, och lyckades med det för första gången skeppa över en miljon bilar på ett år.
För 2023 planerar Tesla att slå nytt rekord och leverera 1,8 miljoner bilar. Men kinesiska BYD flåsar Tesla i nacken som nummer ett i elbilsvärlden. I alla fall när det kommer till leveranser. Under årets andra kvartal skiljde det endast 3.500 elbilar till Teslas fördel jämfört med BYD.
Kanske kan det ändras med BYD:s nya elsuv Song L som nu lanserats i Kina som en direkt utmanare till Tesla Model Y. BYD Song L är med sina 4,84 meter något längre än Teslas elsuv och har även lite längre hjulbas på 2,93 meter.
Modellen använder BYD:s senaste elbilsplattform 3.0 och kommer alltså med tillverkarens egna LFP-batteri Blade integrerat i karossen. Med priser på mellan 190.000 och 250.000 yuan lägger den sig under Model Y, som i Kina börjar på 266.400 yuan för den bakgrundsdrivna instegsversionen. Ett pris som motsvarar omkring 380.000 kronor.
BYD Seal börjar på omräknat 270.000 kronor och för det får du en bakhjulsdriven elsuv med 204 hästkrafter och ett batteri på 71,8 kWh som ger en räckvidd på 55 mil, enligt den kinesiska körcykeln. Det finns också en kraftfullare variant med 313 hästkrafter och ett större batteri på 87 kWh som ger bilen en räckvidd på 66 mil, också det enligt den kinesiska körcykeln.
Toppversionen är fyrhjulsdriven, kommer med 517 hästkrafter och samma större batteri som här ger en räckvidd på 60 mil. 0-100 km/h ska den fyrhjulsdrivna versionen klara på 4,3 sekunder, vilket är snabbare än Tesla Model Y Dual Motor (5 sekunder) men långsammare än Model Y Performance som klarar sprinten på 3,7 sekunder.
Om BYD Song L även är tänkt att lanseras här i Sverige och vad priset då skulle bli är ännu oklart.