Serietillverkning igång av NIO:s ”semi solid state”-batteri

Carl Undéhn

Carl Undéhn

5 apr 2024

Kinesiska NIO har lovat att i år lansera ett nytt så kallat ”semi solid state”-batteri med en kapacitet på hela 150 kWh. Det handlar då om ett batteri som ska använda en mindre flytande elektrolyt än dagens batterier och ha en katod med hög andel nickel. Något som enligt tidigare uppgifter ska batteriet ha en energidensitet på 360 Wh/kg, men ändå väga endast 20 kilo mer än det batteri på 100 kWh som tillverkaren använder idag.

Batteriet levereras av batteritillverkaren WeLion och serietillverkningen av det ska nu vara i gång. Med det räknar NIO med att kunna börja erbjuda det nya 150 kWh-batteriet till sommaren på den kinesiska marknaden. Enligt landets mer förlåtande körcykel ska det ge sedanen ET7 en räckvidd på strax över 100 mil på en laddning. Om batteriet även kommer att erbjudas på andra marknader är ännu oklart.

I slutet av förra året genomförde NIO ett räckviddstest med en ET7 och semi solid state-batteri. Bakom ratten satt NIO:s grundare William Li som livesände resan från Shanghai till staden Xiamen, en sträcka på ganska exakt 100 mil. När de kom fram till målet fanns det fortfarande kvar tre procents kapacitet i batteriet. Det innebar ett nytt räckviddsrekord för en massproducerad bil.

Flera andra batteriutvecklare och biltillverkare arbetar på att lansera volymtillverkning av solid state-batterier med en helt fast elektrolyt. Med det väntas elbilar få både längre räckvidd och snabbare laddning än idag. Bland annat Toyota och Nissan har meddelat att de vill lansera modeller med solid state-batterier från 2028.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!