Så effektivt tillverkar Tesla vid Giga Shanghai

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 jul 2024

När Tesla öppnade sin europeiska fabrik utanför Berlin handlade det mycket om effektiviteten där. Vid Giga Berlin kan Tesla bygga en Model Y på tio timmar. Något som verkade stressa inte minst Volkswagen, som enligt uppgift behöver 30 timmar för att skruva ihop en ID-modell. Den dåvarande koncernchefen Herbert Diess lanserade därför planen på en ny elbilsfabrik för att möta den nya konkurrensen på hemmaplan.

Någon ny fabrik blev det aldrig och Giga Berlin är inte heller Teslas mest effektiva fabrik. Den hittas i stället i Kina med Giga Shanghai där tillverkningen nu är till 95 procent automatiserad. Vid full produktionskapacitet ska det där då rulla av en Model Y var 30:e sekund. Det uppger kinesiska medier som har fått ta en tur i fabriken. Effektiviteten ska bland annat ha förbättrats genom att föra in vad som beskrivs som hissar där det transporteras dörrar och karosser. Genom det har arbetslinan kunnat kortas med 100 meter.

Fabriken i Shanghai är sedan flera år den viktigaste för Teslas globala exporter. Bland annat Model 3 som säljs här kommer från fabriken där. Om Giga Shanghai lyckas behålla sin viktiga roll återstår att se. Tidigare i år införde USA strafftullar på 100 procent för elbilar tillverkade i Kina. Just I USA har Tesla redan egna fabriker, men även EU har infört preliminära strafftullar på elbilar från Kina. Vilken procentsats som Tesla kommer få betala har ännu inte slagits fast då tillverkaren bett om en individuell prövning.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!