Nytolkning av Twizy – Renault visar minibilen Mobilize Duo
Carl Undéhn
10 okt 2024
Renault släpper nu en uppföljare till sin tidigare eldrivna minibil Twizy. Nu under namnet Mobilize, som är Renaults dotterbolag för mobilitetstjänster som carsharing och annat. Den nya versionen ska bjuda på mer komfort och säkerhet, bland annat med en förarairbag som standard.
I övrigt är konceptet sig likt från föregångaren. Som innan handlar det här om ett tvåsitsigt fordon med en längd på 2,43 meter och en bredd på 1,3 meter som här erbjuds med två motoriseringar. Versionen L6 har en toppfart på 45 km/h och kan köras med mopedkörkort. För versionen L7 krävs ett vanligt bilkörkort och den går att pressa upp i 80 km/h. Utöver det presenterades även transportversionen Bento, där den ena sittplatsen har ersatt av en förvaringslåda på 649 liter. Med den växer längden till 2.54 meter.
Elmotorn är hämtad från hybriddrivlinan hos Renault Austral. Batteriet har en kapacitet på 10,3 kWh och utgörs av en av de fyra modulerna hos batteripaketet hos nya Renault 5. Räckvidden anges till 16,1 mil, men väljer du transportversionen Bento får du nöja dig med en lite kortare räckvidd på 14,9 mil.
Som tillval går det att få en typ 2-kontakt för att ladda Mobilize Duo och Bento via en laddbox och då kunna fylla batteriet från 20 till 80 procent på 25 minuter. Annars är det laddning genom vanligt vägguttag som gäller. Då tar det knappt fyra timmar att ladda från 20 till 80 procent.
Störfångare, hjulhus och stänkskydd är tillverkad av upp till 60 procent återvunna material. På insidan hittas ingen pekskärm, däremot en instrumentbräda kallad ”Boombox” där både de stora knapparna och och pixelskärmen för tankarna till inredningen hos bilar under början på 1990-talet. På den finns en hållare för den egna mobilen som agerar infotainmentskärm samt visar information om bilen genom appen MyDuo.
Redan från nästa vecka går Mobilize Duo att beställa i Frankrike och priset börjar på 9.990 euro, som motsvarar 115.000 kronor. Det är idag oklart om Mobilize Duo kommer att tas in till Sverige.