Klart – då införs strafftullarna på elbilar från Kina
Carl Undéhn
29 okt 2024
I somras införde EU preliminär strafftullar på elbilar tillverkade i Kina, och i september röstade EU:s medlemsländer indirekt ja till att göra dem permanenta. Indirekt då strafftullarna redan fanns på plats och endast kunde stoppas om tillräckligt många länder röstade emot dem. Sverige hörde till länderna som valde att lägga ned sin röst.
Nu står det klart att strafftullarna börjar gälla från och med 31 oktober. Med det beläggs kinesiska elbilar med straffrullar på upp till 35,3 procent utöver de 10 procent importtull som redan gäller på bilar från Kina. Förghandlingar pågår fortfarande med Kina kring införandet, men hittills utan resultat.
Hur Kina kommer att reagera på strafftullarna återstår att se. Enligt medieuppgifter har landet uppmanat sina biltillverkare att bromsa eller helt pausa expansionsplanerna i Europa. Bland annat ska Avatr, ett märke som ägs av Changan och grundades tillsammans med Nio, ha avblåst sin europalansering häromveckan. Det finns även frågetecken kring BYD, världens näst största elbilstillverkare efter Tesla, som bygger en fabrik för att tillverka elbilar i Ungern.