100.000 bilar på 230 dagar – Xiaomi når planerad milstolpe
Carl Undéhn
13 nov 2024
Elektroniktillverkaren Xiaomi gav sig tidigare i år in i elbilsbranschen. I mars lanserades den första modellen SU7 på den kinesiska marknaden och det blev en lyckad start. Enligt företagets siffror var SU7 Kinas mest sålda sedan i juli, framför tvåan Tesla Model 3. Målet för hela 2024 är att leverera 120.000 exemplar, vilket de nog också kommer lyckas med.
Xiaomi meddelar att de nu, 230 dagar efter lanseringen, har tillverkat 100.000 exemplar av SU7. Med det ser produktionen ut att gå enligt plan, för i somras uppgav Xiaomi att de räknade med att passera milstolpen på 100.000 exemplar i november.
En orsak till att SU7 säljer bra är priset, som börjar på 215.900 yuan, vilket motsvarar drygt 300.000 kronor. Det handlar då om standardversionen med ett mindre LFP-batteri på 73,6 kWh för en räckvidd på 67 mil, samt bakhjulsdrift från en elmotor med en effekt på 220 kW (299 hästkrafter). Den fyrhjulsdrivna toppversionen kostar motsvarande 430.000 kronor, har en effekt på 495 kW (674 hästkrafter) och klarar 0-100 km/h på 2,8 sekunder. Tack vare ett 800-voltssystem laddar SU7 även snabbt och på fem minuter ska det gå att klämma in 22 mils räckvidd.
Med så mycket teknik till ett lågt pris är det inte förvånande att Xiaomi uppges gå back omkring 80.000 kronor per såld bil för tillfället, enligt beräkningar från Bloomberg. En kostnad som det kinesiska teknikbolaget inte ser som ett problem just nu.
– Vi är mer fokuserade på vår tillväxt än på lönsamhet i nuläget, sa Xiaomis finanschef Alain Lam till branschtidningen Automotive News tidigare i år.
Om Xiaomi även kommer lansera SU7 och andra elbilar utanför Kina och i Sverige är oklart. Ett exemplar har i alla fall tagit sig över till USA och används där av Ford-chefen Jim Farley som säger sig älska bilen.