Lösning i sikte? Så kan kinesiska elbilar slippa strafftullar
Carl Undéhn
25 nov 2024
Sedan snart en månad beläggs elbilar tillverkade i Kina med strafftullar när de importeras och säljs till Europa. Tullsatsen varierar mellan olika tillverkare beroende på hur stora statliga stöd EU-kommissonen anser att de drar nytta av i Kina. Men alla elbilar ”Made in China” åker på strafftull i någon form.
Men kanske blir det ändå en kortvarig historia. Tyskland var en av de främsta motståndarna mot att införa strafftullarna och där uppger nu medier att Kina och EU är på väg att enas i frågan. Nyhetskanalen ntv citerar ordförande i EU:s handelsutskott, Bernd Lange, som säger att parterna är nära en överenskommelse.
Den uppges gå ut på att de kinesiskt tillverkade bilarna inte får säjas för under 30.000 euro, alltså omkring 340.000 kronor. Ett sådant förslag ska ha lagts fram från Kina redan i förra månaden, men då avvisats av EU. Nu uppges synen på det alltså ha ändrats.
Frågan är om det räcker för att få med länder som förespråkat införandet av strafftullarna. Dit räknas bland annat Frankrike som med det vill skydda den inhemska bilindustrin. EU-kommissionen har talat om att kontinenten svämmas över av billiga elbilar från Kina som tillverkas med statliga stöd där. Men än så länge har de flesta elbilar som kommit hit från Kina haft en prislapp som mer rör sig i mellan- eller rent av premiumklass.
Det är också i de segmenten som de europeiska biltillverkarna har bäst vinstmarginal. En prisgräns på 30.000 euro är därför kanske inte rätt medel för att få förespråkarna av strafftullar att ändra åsikt.