Annons:

Studie: så många tusenlappar kan du spara med V2G

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 mar 2025

Med vehicle to grid, eller V2G, kan elbilen blir ett energilager på hjul. Bilen blir en del av elsystemet som lagrar el när produktionen är som högst, och matar tillbaka elen till nätet när behovet är som störst. För det ska bilens ägare få ersättning och den europeiska elbranschorganisationen Eurelectric och managementkonsultföretaget EY har nu räknat på hur mycket inkomst det kan ge.

Enligt studien kan elbilsägare spara mellan knappt 5.000 och upp till över 30.000 kronor (450 – 2.900 euro) per år genom att upplåta batteriet i sin elbil till vehicle to grid. En rad modeller som lanseras idag kommer med vehicle to load, som gör det möjligt att koppla in och ladda prylar som en bärbar dator, samt är förberedda för V2G. Även om det finns standarder för hur tekniken ska fungera finns det ännu utmaningar med regelverket och hur vehicle to grid ska fungera i praktiken. I Göteborg genomför både Volvo och Polestar pilotprojekt i samarbete med Göteborg Energi för att testa tekniken.

I Utrecht ska 500 Renault 5 delta i ett test för att stabilisera kommunens elnät.

I nederländska Utrecht ska också 500 exemplar av Renault 5 som ingår i en bildelningsflotta vara med och testa V2G där. Och med det bidra med en 10 procentiga flexibilitet för elnätet som behövs för att balansera elnätet i staden vid användning av el från sol och vind. Det största praktiska testet hittills av V2G inleddes redan 2022 i Schweiz och då med 50 exemplar av Honda e. Vid utvärderingen av det underströks det att tekniken fungerar, men att det finns förbättringspotential vad gäller politiska beslut för att underlätta användningen samt mer klarhet kring hur bilens ägare ska få betalt för att dela med sig av strömmen.

Honda e har använts för det största praktiska försöket av V2G hittills i Zürich, Schweiz.

Den nya studien pekar på samma sak. ”Konsumenterna saknar dock tydliga ekonomiska incitament för att tillhandahålla denna tjänst. För att förverkliga denna potential krävs tydliga prissignaler, förbättrad tillgång till flexibilitetsmarknader och interoperabla data inom ekosystemet för e-mobilitet”, skriver författarna till studien.

Potentialen är stor och studien räknar med att elbilar år 2030 kan vara med och bidra med 4 procent av det väntade elbehovet i Europa. 4 procent kan låta som en liten siffra, men skulle motsvara elförbrukningen hos 30 miljoner hushåll och elbilarnas batteriet väntas kunna ge en kapacitet på 114 TWh per år.

Med tydligare förklaring kring hur vehicle to grid kan användas blir tekniken en viktig morot för kunder att välja en elbil. Då genom att inkomsterna från att vara en del av elsystemet sänker den totala ägandekostnaden av bilen.

Annons: