Annons:

VW-chef bekräftar: sänkta kostnader med ny batteristrategi

Carl Undéhn

Carl Undéhn

15 maj 2025

Nästa år kommer Volkswagen att uppdatera sin ID.3 för andra gången och efter det även övriga modeller inom ID-familjen. Det har tidigare sagts att det då främst handlar om en optisk uppdatering som ska ge modellerna ett utseende som mer påminner om det hos konceptet ID.2all, med mer klassiska Volkswagenformer.

Men även under karosserna kommer det att hända saker. För nu meddelar märkeschefen Thomas Schäfer att den vidareutvecklade versionen av dagens elbilsplattformen MEB kommer börja användas av alla ID-modeller i och med uppdateringen. Plattformen kallas MEB+ och presenterades 2022 när det stod klart att nästa plattform SSP försenas. Med den kommer Volkswagen börja använda billigare litiumjärnfosfatbatterier, LFP, till alla modeller inom ID-familjen utom ID. Buzz, som inte nämns. Först ut att använda LFP-batterier blir den mindre ID.2, som använder en modifierad version av MEB-plattformen som kallas MEB Entry.

Volkswagen ID.2 uppges bli först att använda LFP-batterier, som sen kommer till fler ID-modeller.

Volkswagen har hittills endast använt batterier med en kemi av nickel-mangan-kobolt, NMC. De billigare LFP-batterierna har vunnit allt mer mark på senare år och tekniska framsteg har gjort att de tidigare begränsningarna med hög vikt och dålig prestanda i kyla blivit allt mindre. Under bilsalongen i Shanghai i april visade bland annat världens största batteritilverkare CATL en ny generation av sitt LFP-batteri Shenxing som laddar över 50 mils räckvidd på endast fem minuter.

LFP-cellerna som Volkswagen ska använda kommer däremot tillverkas i den egna batterifabriken som nu byggs i tyska Salzgitter. Med det blir Volkswagen den första stora aktören att tillverka LFP-celler i Europa. Idag dominerar Kina närmast totalt tillverkningen av LFP-celler. Några detaljer kring LFP-batterierna och hur bytet av kemi kommer påverka de nuvarande modellernas räckvidd och laddning har inte meddelats. Men Thomas Schäfer låter positiv när han kommenterar saken till brittiska Autocar.
– Det kommer att innebära ett stort steg framåt när det gäller kostnaderna för oss. Det är mycket viktigt, och även när det gäller prestanda, säger han.

Annons:
Annons:
Annons: