BMW-chefen: ”Vi ligger helt rätt i tiden”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

19 maj 2025

BMW fortsätter att hålla fast vid sin strategi med ”tekniköppenhet”, det vill säga att erbjuda sina modeller med olika drivlinor. Det slog chefen Oliver Zipse fast under tillverkarens bolagsstämma i München.
– Andra tillverkare drar tillbaka eller justerar sin strategi. Vi ligger helt rätt i tiden, sa Oliver Zipse. Med det hänvisade han till att vissa andra tillverkare som Volvo har ändrat sina mål för elbilar. Den självsäkra tonen från BMW-chefen begrundas med att märket har planerat långsiktigt vilket nu ger resultat. För när BMW för några år sedan kritiserades av investerare och analytiker för att sakna en tydlig strategi för elektrifieringen är det nu BMW som säljer fler elbilar än sina övriga tyska konkurrenter.

Siffror från årets första kvartal visade nyligen att nästan var femte BMW som såldes var helt eldriven. Försäljningen av elbilar ökade också under årets första tre månader med totalt 30 procent, i Europa med 60 procent. Men helt vill alltså BMW inte satsa på vare sig eldrift eller någon annan typ av drivlina. Även i fortsättningen kommer BMW sälja bilar med elmotorer, hybriddrivlina samt förbränningsmotorer. Från 2028 tillkommer även modeller vätgas och bränsleceller, något som BMW utvecklar i samarbete med Toyota.

Som Volkswagen har också BMW tagit fram en strategi för Kina som bygger på att ta fram produkter lokalt som är anpassade enligt vad kunderna där efterfrågar. Det är också Kina som är BMW:s största marknad för elbilar och förra året sålde tillverkaren där drygt 100.000 elbilar. Fler hoppas de nog att det ska bli när det i år är dags att lansera den nya generationen av elbilar som fått samlingsnamnet Neue Klasse.

Med 800-voltsteknik för snabb laddning, en ny och mer effektiv drivlina samt nya, cylindriska battericeller ska Neue Klasse vara ett stort kliv framåt vad gäller tekniken. Först ut är elsuven iX3, som ersätter den nuvarande modeller med samma namn. Den var tidigare i år i Sverige för tester och nu visades modellen med maskering upp på scenen under bolagsstämman. Bredvid den även nästa modell inom Neue Klasse som blir den första helt eldrivna modellen i BMW:s 3-serie. I alla fall i Europa, i Kina finns redan en eldriven 3-serie, men då i form av en äldre generation.

Trots maskeringen fick vi nu se mer än tidigare av de kommande Neue Klasse-bilarna. De visar att BMW har tonat ned sin på senare år allt större så kallade njurar i fronten. Nya iX3 kommer ha premiär under bilmässan IAA i München i början av september.

Annons: