Från koncept till verklighet – här är Polestar 5

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 sep 2025

Under den pågående bilmässan IAA i München har Polestar nu presenterat sin senaste modell, Polestar 5. Enligt tillverkarens egna beskrivning ”en fyradörrars prestanda-GT”, och sedan det stod klart att konceptet Precept skulle bli verklighet som Polestar 5 har bilen beskrivits som en utmanare till Porsche Taycan. Redan 2021 visades bilder på vad som uppgavs vara den nästan färdiga designen av Polestar 5 och sedan dess har det kommit fler utmanare än Porsche Taycan.

Men med både en speciellt framtagen plattform i aluminium och en egenutvecklad motor bak som hos Performance-versionen tillsammans med den främre motorn ger en effekt på upp till 650 kW (884 hästkrafter), ett vridmoment på 1.015 Nm och gör 0–100 km/h på 3,2 sekunder ser Polestar 5 ut att kunna utmana konkurrenterna.

– Polestar 5 tar framtiden in i nuet. Vår vision för Polestars design, teknik och hållbarhetsinriktning är inte längre bara en dröm – den är en verklighet som våra kunder nu kan köpa. Med sin rena skandinaviska design, avancerade plattform, kraftfulla motorer, sofistikerade chassi, banbrytande teknik och medvetet hållbara material är Polestar 5 en ledstjärna för branschen och den perfekta flaggskeppsmodellen för Polestar, säger Polestars vd Michael Lohscheller.

Basversionen Polestar 5 Dual Motor har en lägre effekt på 550 kW (748 hästkrafter) och ett vridmoment på 812 Nm. Sprinten från 0–100 km/h går då på 3,9 sekunder. Både Dual Motor- och Performance-versionen har en toppfart på 250 km/h och samma batteri på 112 kWh. Hos Polestar 5 Dual Motor innebär det en räckvidd på 67 mil, den som väljer Performance-versionen får nöja sig med 56,5 mils räckvidd.

Polestar 5 har testats med snabbladdande XFC-celler från StoreDot och modellen har pekats ut som en av de första att använda den typen av celler, men det är inget som nämns nu. Med 800-voltsteknik kan Polestar 5 ändå ladda snabbt med upp till 350 kW som gör det möjligt att ladda från 10 till 80 procent på 22 minuter. För övrigt: den nuvarande versionen av konkurrenten Porsche Taycan laddar till 80 procent på 18 minuter. På C-stolpen hittas också en indikator som visar hur mycket av batteriet som har laddats. Batterierna är från koreanska Sk On och när det 2023 meddelades att de skulle leverera cellerna till Polestar 5 uppgavs det handla om speciella, 56 centimeter långa celler med en hög andel nickel.

För att hålla nere en del av förbrukningen kan den bakre motorn kopplas ur när den inte behövs. Den speciellt framtagna plattformen Polestar Performance Architecture (PPA) ska också bidra till att sänka vikten hos bilen, men genom att använda höghållfasta aluminiumprofiler även bidra till en hög vridstyvhet. För att sänka koldioxidavtrycket vid tillverkningen uppger Polestar att det används 13 procent återvunnet aluminium och 83 procent aluminium från smältverk som drivs med förnybar el.

Bromsarna har samma fyrkolvs Brembo-ok fram som i Polestar 3, men med 400 mm tvådelade bromsskivor. Något som också bidrar till att sänka vikten med 12 kilo och förbättra väghållningen. Polestar 5 Dual Motor kommer med passiva stötdämpare från BWI, hos Polestar 5 Performance hittas adaptiva MagneRide-stötdämpare som också de kommer från BWI. De kan anpassa sig på tre millisekunder genom information som läser av vägen framför bilen 1.000 gånger i sekunden.

Mycket av designen från konceptet Precept har bevarats. Enligt Polestar har karossen hos den fem meter långa och 1,42 meter höga bilen en design som inspirerats av flygplan vilket resulterar i strama ytor och en vingformad profil. Det och den låga fronten bidrar till en luftmotståndskoefficient på 0,24. Som hos Polestar 4 saknas det en bakruta, vilket alltså betyder att också Polestar 5 har en digital innerbackspegel. Panoramaglastaket är över 2 meter långt och därmed det största hittills som Polestar satt på en bil. Längst bak hittas ett bagage som rymmer 365 liter och under huven fram finns en frunk på 62 liter.

I karossen hittas 11 kameror, en mellandistansradar och tolv ultraljudssensorer. Tillsammans med ytterligare en förarkamera på insidan ger de information till bilens assistanssystem och som exempel nämns att Pilot Assist justerar hastigheten och håller bilen i filen i hastigheter på upp till 150 km/h.

I framsätet hittas stolar som utvecklats gemensamt med Recaro och där det finns massagefunktion, värme och ventilation. Stolarna beskrivs som låga med kraftigt sidostöd och vad Polestar kallar ”typisk svensk komfort”. Som standard är de klädda i Charcoal MicroTech, men de går att få med nappaläder som tillval och då i form av Bridge of Weir Nappa som framställs utan krom, är spårbart och en biprodukt från livsmedelsindustrin. Utöver det används linbaserade material som ersättning för kolfiber i inredningen som är 40 procent lättare och använder 50 procent mindre fossilbaserade material. Även platserna i baksätet har utvecklats med Recaro, det finns så kallade fotgarage för mer plats för fötterna och baksätet går att vinkla, oklart hur mycket. Polestar 5 har en 4+1-säteskonfiguration, så genom att fälla upp armstödet i mitten frigörs en plats till där bak.

Bakom ratten sitter en förardisplay på 9 tum som kompletteras med en head up-display. På instrumentbrädan finns en liggande infotainmentskärm på 14,5 tum där det körs ett operativsystem baserat på Android Automotive OS. Som standard finns det ett ljudsystem med 10 högtalare. Den som vill njuta ordentligt av musiken kan välja till ett ljudsystem från Bowers & Wilkins med 21 högtalare, Tweeter-on-Top-teknik och en total effekt på 1.680 W.

Polestar 5 går att beställa nu med leverans planerad till våren nästa år. Priset för Polestar 5 Dual Motor börjar på 1.345.000 kronor och för Polestar 5 Performance från 1.599.000 kronor. I båda fallen så kallade Launch Edition där det ingår Pilot- och klimatpaket samt head up-display.