/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FAlpine-A110-2025-01.jpg)
Bekräftat: då kommer eldriven Alpine A110
Carl Undéhn
27 okt 2025
Renaults prestandamärke Alpine genomgår en nystart med fokus på helt eldrivna modeller. Målet är att lansera vad som kallas ett ”drömgarage” och hittills har vi fått se Alpine A290 (läs vår provkörning här) och crossovermodellen A390. I båda fallen handlar det om modeller som använder grundteknik från Renault, till exempel är Alpine A290 baserad på […]
Renaults prestandamärke Alpine genomgår en nystart med fokus på helt eldrivna modeller. Målet är att lansera vad som kallas ett ”drömgarage” och hittills har vi fått se Alpine A290 (läs vår provkörning här) och crossovermodellen A390.
I båda fallen handlar det om modeller som använder grundteknik från Renault, till exempel är Alpine A290 baserad på Renault 5. Men när det blir dags att släppa en eldriven version av märkets idag enda bensindrivna modell A110 väljer Alpine att ta saken med teknik i egna händer.
Då i form av plattformen High Performance Electric Platform, förkortad till APP. Nästa år ska eldrivna Alpine A110 visas upp och i mitten av 2026 avslutas också tillverkningen av den nuvarande bensindrivna versionen av A110.
Och först då får vi nog veta exakt vad det är för bil den eldrivna Alpine A110 blir. Än så länge avslöjas inga tekniska detaljer vare sig om bilen eller plattformen APP som väntas användas även av fler kommande modeller.
Men vi borde kunna räkna med att det läggs fokus på att hålla nere vikten på plattformen. Ett tydligt kännetecken för bilar från Alpine är just att de har haft en låg vikt och därmed även med relativt svaga motorer kunnat bjuda på en sportig och smidig körupplevelse.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZEEKR_135-1920x1080-7X_v1_01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZEEKR_135_Elbilen-Ipad-1536x2048-7X_v1_01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZEEKR_135_Elbilen-Mobile-828x1472-7X_v1_01.jpg)
 
        /https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2Frenault_5_minitest-2.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FTwingo-Tease02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FTeaser-Renault-4-05.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2Frenault_4_prov-9.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FNissan-Logo01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FProvost-Renault.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FLadd-ChargeNode.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FPorsche-Logo_ny01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FYasa-Motor01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FBMW-Fabrik-Neue-Klasse01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FCayenne-prototyp04.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FYasa-Motor01.jpg) 
                    /https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FBMW-Fabrik-Neue-Klasse01.jpg) 
                    /https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FKia-EV4-sep-2025-07.jpg) 
                    /https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FModel-S-Model-X-2025.jpg) 
                    /https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyotaCHR_8.jpg)