Annons:

Drifting och skrikande däck – AMG teasar första egna elbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

26 nov 2025

Från att tidigare ha modifierat Mercedes elbilar ska märkets egna tuningfirma AMG från nästa år lansera egenutvecklade eldrivna modeller. För det används en speciellt framtagen plattform kallad AMG.EA och att vi kan räkna med bilar som kommer med extra allt har vi fått en del smakprov på tidigare i år i form av konceptet AMG […]

Från att tidigare ha modifierat Mercedes elbilar ska märkets egna tuningfirma AMG från nästa år lansera egenutvecklade eldrivna modeller. För det används en speciellt framtagen plattform kallad AMG.EA och att vi kan räkna med bilar som kommer med extra allt har vi fått en del smakprov på tidigare i år i form av konceptet AMG GT XX.

Den första modellen på AMG.EA blir fyradörrarscoupén AMG GT som det nu har släppts en ny teaserfilm av inför lanseringen nästa år. För att presentera det hela har AMG tagit in hollywoodstjärnan Brad Pitt och den brittiska Formel 1-föraren George Russel som tävlar för Mercedes. Videon kan ni se här nedan.

Fokus ligger på drifting och en hel del simulerade motorljud, så den som oroat sig för att AMG:s kommande elbilar blir för tysta kan nu sluta med det. Tekniska detaljer har ännu inte presterats, men det är bekräftat att bilen får ett nyutvecklat batteri där varje cell är oljekyld optimal temperatur vid både körning och laddning. Batteriet använder en kemi som består av nickel, kobolt, mangan och aluminium samt en anod med kisel. Hur hög kiselandelen är framgår inte, men energidensiteten hos AMG GT XX uppges vara på 300 Wh/kg och konceptet kan även ladda med upp till 850 kW. Om det är siffror som vi även kommer få se hos serieversionen AMG GT återstår att se.

AMG GT kommer också använda så kallade axialflödesmotorer som utvecklas av företaget Yasa och sedan 2021 ägs av Mercedes (läs mer om olika elmotorer här). Fördelen med axialflödesmotorer är att de ger både hög effekt och högt vridmoment. Konceptet AMG GT XX använder tre sådana motorer – en på framaxeln och två på bakaxeln – som har en gemensam effekt på 1.000 kW, eller 1.360 hästkrafter. Toppfarten anges till 360 km/h.