Batteritillverkarens plattform ger 100 mils räckvidd
Carl Undéhn
5 dec 2023
Världens största batteritillverkare CATL nöjer sig uppenbarligen inte med att leverera batterier till världens biltillverkare. Nu ger de sig in i själva konstruktionen av bilar och har presenterat sin egna elbilsplattform CATL Integrated Intelligent Chassis, CIIC.
Konstruktionen är en så kallad ”skateboardplattform” där batteri, drivlina och bilens övriga grundkonstruktioner som fjädring, styrning och bromsar är fastlagda i botten. Den som använder plattformen kan sedan relativt fritt utforma en kaross efter valfri biltyp att montera ovanpå. Enligt CATL ska deras plattform kunna användas för allt till minibussar till mindre modeller.
Intressanta är uppgifterna kring räckvidd och förbrukning. Vid tester i Kina ska plattformen utrustad med en kaross för en mellanklassedan uppnått en räckvidd på 100 mil. Det nämns inte hur stort batteripaket som då användes, men förbrukning ska ha uppmätts till låga 1,05 kWh per mil. Genomsnittet för de elbilar som rullar på våra vägar idag är omkring 2 kWh per mil.
Även laddningen imponerar. CATL meddelar att testbilen kunde 30 mils räckvidd på endast fem minuter. Den första modellen med CATL:s elbilsplattform ska lanseras i slutet av nästa år från den kinesiska tillverkaren Hozon och deras märke Neta.