20.000 mil med endast snabbladdning – så står sig batteriet hos Mercedes EQS

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 apr 2024

Att batteriet inte skulle hålla under en elbils livstid har visat sig vara en överdriven myt. Att det ändå kan vara bra att skona batteriet är aldrig fel och då rekommenderas ofta hellre långsam laddning hemma än snabbladdning. Orsaken är att snabbladdarnas högre effekt anses slita på batteriets celler. Något även undersökningar har visat.

I praktiken kan det ändå se annorlunda ut. Det visar en analys av batteriet på den Mercedes EQS 450+ som Anton ”Antonio” Lindqvist i Malmö kör i sin roll som chaufför hos förtaget Hyrverket. Efter två år, 20.000 mil och endast snabbladdning visade ett test att batteriet hade kvar 97,40 procents kapacitet. Testet gjordes hos Mercedes med diagnossystem från Xentry.

– De sa på Mercedes menade att jag har ett optimalt mönster med körstil och laddning. Jag kör mellan 900 och 1.100 mil månaden och laddar nästan alltid till 90 procent. Bara om jag vet att jag ska köra riktigt långt laddar jag till 100 procent och är noga med att inte ha för mycket kapacitet kvar om bilen står, säger Anton Lindqvist.

Han sägr att han känner bilen bra och aldrig får räckviddsångest när batteriets kapacitet sjunker under fem procent. Men generellt försöker han ladda när det befinner sig mellan 10 och 20 procent. Och då laddas batteriet på 108,4 kWh i princip uteslutande vid Ionitys laddare. Som mest har han kommit upp i en effekt på 207 kW – vilket också är den högsta effekten bilen ska klara.

Anton Lindqvist kör en Mercedes EQS upp till 1.100 mil i månaden. Och laddar bara snabbt.

– Jag har ingen laddbox hemma, så endast tre gånger under de två åren har jag använt en långsamladdare på 22 kW under resor. Annars bara snabbladdare, säger Anton Lindqvist.

Efter 20.000 mil har han heller inte märkt av någon degradering av batteriet. Vid 90 procents kapacitet visar bilen fortfarande en beräknad räckvidd på 64 mil, vilket han också menar stämmer med verkligheten.

– Kanske sjunker det vissa dagar på vintern till 58-60 mil. Men det är fullt acceptabelt, säger han.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!