Allt fler snabbladdare i glesbygd
Carl Undéhn
13 mar 2023
Organisationen Gröna Mobilister har i samarbete med data från Power Circle undersökt utbyggnaden av laddinfrastruktur i landet. Rapporten släpps i sin helhet på Gröna Mobilisters hemsida senare i veckan.
Men redan nu delar de med sig av resultatet som visar på en kraftig ökning av snabbladdare i Norrlands inland och landets landsbygdskommuner.
Vid den senaste undersökningen i december 2021 fanns det snabbladdare i 55 procent av landsbygdskommunerna.
En siffra som enligt den nya rapporten nu har ökat till 90 procent.
– Detta är mycket glädjande. Det krävs olika typer av laddning för olika situationer vilket gör att laddinfrastrukturen inte behöver eller ska se likadan ut i hela Sverige, men det är viktigt att få till ett basutbud som gör det möjligt för alla att köra laddbara fordon, säger Victor Bärring som är projektledare på Gröna Mobilister.
I landsbygdskommunerna har antalate snabbladdare ökat med 130 procent i tiden mellan de båda undersökningarna.
Men fördelningen av laddinfrastruktur skiljer sig fortfarande åt en hel del sett till landet i sin helhet. I södra Sverge och kring storstäderna är det tätare mellan snabbladdarna än längre upp i landet. Det är också främst i norr som det ännu finns så kallade ”vita fläckar”, områden och sträckor där det helt saknas snabbladdare.
Resultatet visar att det ännu finns så kallade ”vita fläckar”, områden och sträckor där det helt saknas snabbladdare. Konsumentorganisationen M Sverige har tidigare gått ut med krav på att bygga laddare där som tillfälligt drivs i statlig regi.
Trafikverket delade också ut investeringsstöd på 45 miljoner kronor för att bygga snabbladdare vid 87 platser som definerats som ”vita fläckar”.
Totalt beviljades då stöd till 72 platser. För de resterande hittades inte aktörer som var intresserade.