Bilen som ska elektrifiera Europa – här är Renault 5
Carl Undéhn
26 feb 2024
Bilder på konceptet har vi sett snurra runt i tre år. Nu är det till slut dags för den produktionsklara versionen av Renault 5. Och rent designmässigt har det inte hänt särskilt mycket jämfört med konceptet. Den 3,92 meter långa bilen har fått något rundade former, den lysande texten med ”RENAULT” i fronten har skippats men ersatts med en platta som visar laddstatus på motorhuven och strålkastare med ”pupiller” i mitten. Båda saker som enligt Renault ska göra bilen mer mänsklig.
Den starka gula färgen hos konceptet blir en av de fem – naturligtvis – färgerna som kommer erbjudas från start. De övriga fyra är grön, blå, svart och vit som alla är metalliclack. Under den färgglada utsidan hittas en elmotor fram som går att få med en effekt på 70, 90 eller 110 kW. Alla tre motorer går att kombinera med två olika batteristorslekar.
Med 40 kWh väntas Renault 5 få en räckvidd på 30 mil, det större batteriet på 52 kWh ska ge upp till 40 mil på en laddning. I båda fallen handlar det om batterier med NMC-kemi som från nästa år ska tillverkas i Renaults nya batterifabrik i norra Frankrike. Renault har jobbat med att hålla nere vikten, som anges till 1.449 kilo med det större batteriet.
Med Renault 5 lovades redan från början en prisvärd elbil. Nere på kontinenten, där leveranserna väntas dra i gång i september, lovas ett pris från 25.000 euro, omkring 280.000 kronor. Svenska priser har ännu inte meddelats och hit väntas Renault 5 komma först nästa år.
Vi har redan kollat in nya Renault 5 som ni kan se mer av i filmen här. Med Elbilen Plus också läsa en längre artikel där vi talar med personerna som tagit fram bilen som Renault hoppas ska bli en lika stor framgång som originalet den tagit sin inspiration från.