BYD: ”Teknik inte subventioner bakom vår framgång”
Carl Undéhn
29 feb 2024
Om EU verkligen inför strafftullar för kinesiskt tillverkade elbilar har ännu inte bestämts. Men förra året inledde EU-kommissionen en undersökning för att utreda om elbilar som tillverkas där drar nytta av statliga subventioner. Något som då skulle ge dem en konkurrensfördel när de säljs i Europa.
Det gäller bland annat kinesiska BYD, som på kort tid blivit världens näst största tillverkrare av elbilar efter Tesla. Under förra årets sista kvartal var det också BYD som tillverkade flest helt eldrivna modeller.
BYD:s europachef Michael Shu slår nu tillbaka mot vad han menar är falska anklagelser till varför BYD har vuxit så snabbt. Statliga subventioner spelar där en marginell roll, menar han. Vad det handlar om är att BYD och andra kinesiska tillverkare varit tidiga med att satsa på teknik för elbilar.
– Vår framgång beror inte på subventioner, utan på att vi har en unik teknik och vår förvaltningseffektivitet är hög, säger han till Financial Times.
Det finns en oro bland europeiska tillverkare att de nya spelarna från Kina kan konkurrera med priset. Något som enligt Michael Shu ser ut att stämma, oavsett om verksamheten drar nytta av statliga subventioner eller inte. För ju fler bilar de tillverkar desto mer kan de sänka kostnaderna. Och hos BYD ökar tillverkningstakten snabbt.
Även om EU bestämmer sig för att införa strafftullar skulle det inte hindra BYD:s etablering i Europa på sikt, menar Michael Shu. Sedan tidigare står det klart att BYD ska bygga en bilfabrik i Ungern och då kunna sälja bilar här som är tillverkade inom EU.