Då kommer första bilen med XFC-celler från StoreDot
Carl Undéhn
11 jan 2024
Batteriutvecklingen StoreDot har hittills levererat resultat enligt plan. I alla fall enligt sin egen plan kallad ”100inX”, där både egna och oberoende tester har visat att deras snabbladdande XFC-celler presterar som väntat.
Med en egenutvecklad anod som använder ett tunt lager av kisel har den israeliska batteriutvecklaren tagit fram celler där det går att ladda 16 mils räckvidd på fem minuter.
Om StoreDot fortsätter att uppfylla sina egna mål kommer vi i år också få se tillverkning av XFC-cellerna. Nu meddelas att vi också kan räkna med att få se en modell som använder cellerna. Och då i en bil från Polestar.
”I samarbete med Polestar avser StoreDot att visa världens första elbil utrustad med XFC-celler i år”, skriver StoreDot i ett pressmeddelande. Eventuellt kan det handla om en prototyp baserad på Polestar 3 eller Polestar 4, som båda lanseras i år.
Polestar har redan tidigare bekräftat att sedanen Polestar 5 kommer använda XFC-celler när den lanseras 2025. Samarbetet med StoreDot kommer ifrån att Polestar, samtidigt som Volvo, investerade i batteriutvecklaren 2022. Sedan tidigare har bland annat Mercedes och uppstickaren VinFast gått in med pengar i StoreDot.
– 2024 kommer att bli året för prismatiska B-prover, som bevisar att vår XFC-teknik är skalbar för fordonstillverkning när vi övergår till masstillverkningsberedskap, säger StoreDots vd och grundare Doron Myersdorf.
Namnet på planen ”100inX” syftar på måttstocken för hur snabbt det går att ladda 100 miles räckvidd, alltså 16 mil. I det första steget med cellerna som väntas lanseras i år ska det vara möjligt på fem minuter. Laddtiden ska sedan kortas steg för steg, bland annat genom utveckling av solid state-celler med XFC-teknik.
Till 2026 ska tiden kortas till fyra minuter, senast 2032 ska det med StoreDots celler gå att ladda 16 mils räckvidd på endast två minuter.