Därför pausar Fisker tillverkningen av Ocean

Carl Undéhn

Carl Undéhn

19 mar 2024

Fisker pausar nu tillverkningen av sin hittills enda modell Ocean. Elsuven byggs av kontraktstillverkaren Magna i Österrike och våra upplevelser av den kan ni läsa mer om här. Enligt Fisker handlar stoppet om att tömma lagren med bilar innan fler tillverkas. Vid presentationen av siffrorna för 2023 stod det klart att det förra året tillverkades 10.193 exemplar av Ocean, varav endast 4.929 exemplar levererades till kund.

Men stoppet växer också frågor kring framtiden för Fisker. Något som företaget själv ifrågasatte i samband med presentationen av helåret 2023. Fisker skrev då att det finns ”betydande tvivel” kring om verksamheten kan fortsätta. Avgörande för det är att den nya säljmodellen med både direktförsäljning och samarbete med återförsäljare bär frukt.

”I den mån Fiskers nuvarande resurser inte är tillräckliga för att tillgodose dess behov under de kommande 12 månaderna, kommer företaget dessutom att behöva söka ytterligare finansiering genom eget kapital eller lån”, skrev och lade till att ”det kan inte garanteras att Fisker kommer att lyckas med dessa ansträngningar”.

Förra veckan kom det också uppgifter i amerikanska medier om att Fisker anlitat rådgivare för en omstrukturering. Något som tyder på att Fisker förbereder sig för en ansökan om konkurs. Det dementerades i ett mail till Elbilen där Fisker menade att de ofta samarbetar med externa rådgivare.

Samtidigt lämnar Fisker nu en uppdatering kring läget. 1.300 exemplar av Ocean har levererats hittills i år och det uppges pågå förhandlingar med en ”stor tillverkare” om att eventuellt gå in med pengar i Fisker. Enligt tidigare uppgifter ska Nissan ha visat intresse av att investera 400 miljoner dollar i utbyte mot att få använda teknik för Fiskers planerade pickup Alaska. Varken Fisker eller Nissan har kommenterat uppgifterna.

ENligt bland annat Reuters meddelar Fisker också att de inte förde över en räntebetalning på 8,4 miljoner dollar som egentligen skulle ha skett den 15:e mars. Pengar ska inte saknas för det, men Fisker uppger att de vill använda sig av tidsfristen på 30 dagar för att diskutera med investerare om företagets kapitalstruktur.

Utöver det har riskerar svenska Fisker en tvångslikvidation sedan Bolagsverket öppnat ett ärende om att det saknas en delgivningsbar person i styrelsen som är skriven i Sverige. Enligt Fisker handlar det om en försening i utnämningen från deras håll. Fisker har nu fram till 7:e maj på sig att utse en delgivningsbar person med adress i Sverige.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!