Elbilar ställs mot varandra i norskt vinter-OS

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

26 feb 2018

Vilken kompakt elbil är bäst vintertid? Norsk elbilforening har testat. För att utse vinnaren ställde de fem modeller mot varandra under en resa genom fjällvärlden. Det hela blev lite av ett vinter-OS för elbilar.

Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf, Opel Ampera-e, Hyundai Ioniq och BMW i3 testades under tre etapper. Precis som tidningen Elbilen redan har konstaterat får man ut många kilometer per kilowattimme ur sydkoreanen. Med en förbrukning på mellan 1,39 och 1,47 kilowattimme per kilometer knep Ioniq guldet i grenen ”bränsleekonomi”. Allra mest energi på var och en av etapperna användes av japanen. Leaf drog mellan 1,81 och 1,97 kilowattimme per mil.

Ioniq visade sig också vara bäst när det handlade om snabbladdning, medan Ampera-e, tidigare amerikan och nu tysk med franskt vallateam (PSA-gruppen) – var ohotad segrare i elbilarnas motsvarighet till 50 kilometer fri stil. Det var den enda modellen med tillräcklig räckvidd för att köra de 300 kilometerna. Testpanelen konstaterade dock att bilen kräver lång ”återhämtning” mellan långloppen. För trots att den maximala laddhastigheten är 50 kilowatt, ska det mycket till för att den ska uppnås. Från 41 till 80 procent, alltså 25,5 kilowattimmar, tog 57,5 minuter. Ioniq laddade från 49 till 80 procent, 11,5 kWh, på en kvart.

Hur gick det i de andra grenarna? Läs hela testet här.

Tidningen Elbilen har också testat vinterkörning i elbil. Läs mer om det och de senaste elbilsnyheterna från bland annat bilsalongen i Genève i nästa nummer. Ta bort alla blöta skor från dörrmattan, för snart dimper tidningen ner i brevlådan.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!