Fords chef tror inte på Teslas argument för sänkta priser
Carl Undéhn
27 apr 2023
Teslas kraftiga prissänkningar hittills i år har fått stor uppmärksamhet i bilbranschen. På den svenska marknaden blev till exempel elsuven Tesla Model Y i ett slag upp till 150 000 kronor billigare tidigare i år. Även övriga modeller har blivit billigare och i USA har priserna sänkts flera gånger bara i år.
Enligt Tesla handlar det om att göra elbilar tillgängliga för fler. Men det är ett argument som Fords chef Jim Farley inte tror på.
Han säger till branschtidningen Automotive News att det snarare handlar om att Teslas modeller börjar få några år på nacken kombinerat med ökad konkurrens. Framför allt för Teslas storsäljare Model Y, som nu utmanas med allt fler elsuvar från kinesiska tillverkare även utanför Kina.
Till skillnad mot de flesta andra tillverkare bygger Teslas affärsmodell i mindre grad på att lansera nya modeller med jämna mellanrum. I stället uppdateras befintliga modeller. Bland annat uppges projektet Juniper handla om att lansera en uppdaterad version av just Model Y nästa år.
Samtidigt menar Fordchefen att Tesla har en fördel som föregångare i elbilsbranschen. Det tillsammans med ett fokus på att pressa priserna ger enligt Jim Farley Tesla en konkurrensfördel.
– Man måste kunna reagera snabbt. Den smidighet han (Teslas chef Elon Musk, reds anm) bygger upp är superviktig för alla, säger Jim Farley och menar att Teslas prissänkningar tvingar andra tillverkare att följa efter.
Ford själva var också snabba med att sänka priset på sin Mustang Mach-E kort efter att Tesla sänkte priset på Model Y i början av året.
Även chefen för märket Renault, Fabrice Cambolive, uttryckte planer på att se över prissättningen för att möta konkurrensen från Tesla. Det tillbakavisades däremot av Renaults finanschef Thierry Pieton senare. Han menade att den franska tillverkaren inte behöver följa Teslas prisstrategi.