Förlusttyngt Ford skjuter upp lanseringar av nya elbilar
Carl Undéhn
5 apr 2024
Försäljningen av elbilar har hittills inte varit någon vidare god affär för amerikanska Ford. Olika siffror cirkulerar, men tillverkaren uppges under förra året ha gått back omkring 45.000 dollar per såld elbil på den amerikanska marknaden.
Något som nu innebär ändringar i strategin. Den eldrivna pickupen Ford F150 Lightning skulle få sällskap av ytterligare en pickup nästa år. Lanseringen av den skjuts nu upp till 2026 och detsamma gäller den planerade stora sjusitsiga elsuven som nu planeras lanseras först 2027. Orsaken uppges vara att lanseringarna ska ske när modellerna också kan bli lönsamma för företaget.
För det hoppas Ford på att utvecklingen inom batteriteknik ska kunna ge bättre vinstmarginal. Fram till dess vill Ford satsa mer på hybridmodeller för den amerikanska marknaden. Samtidigt minskar företaget sina egna satsningar på batteritillverkning i USA, bland annat uppges en ny anläggning tillverkning av för LFP-batterier nu bli mindre än vad som tidigare planerats.
Sedan tidigare står det också klart att Ford vill bredda satsningen på elbilar genom att inte bara lansera stora eldrivna pickuper och suvar. Vid sidan av det utvecklas en ny elbilsplattform för mindre modeller. Något som Ford tidigare i år meddelade redan är på gång. Arbetet med det leds av Alan Clarke, som kom till Ford efter flera år hos Tesla.
– Vi gjorde en satsning i det tysta för två år sedan och tog fram ett superbegåvat självständigt team för att skapa en lågkostnadsplattform för elbilar, meddelade Fords vd Jim Farley i februari.
Här i Sverige och Europa samarbetar Ford med Volkswagen för att lansera eldrivna modeller med deras elbilsplattform MEB. Den första modellen från det samarbetet är nya Explorer som Ford nyligen har börjat ta emot beställningar för.