Förslag på nytt körkort kan hindra unga köra elbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

26 sep 2023

Ett förslag om en körkortsreform skapar för tillfället rubriker inom EU. Enligt det ska endast personer över 21 år och med minst två års erfarenhet med körkort få köra bilar som väger över 1.800 kilo. Något som i praktiken gör det svårt för unga eller de med färskt körkort att köra någon elbil som finns på marknaden idag.

De i år hittills mest registrerade elbilarna i Sverige är Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 och Volvo XC40 som alla väger in på mer än så. Instegsmodellen av Tesla Model 3 med bakhjulsdrift kan klara sig under viktgränsen, beroende på utförande. Även Kia Niro och BYD Atto 3 är exempel på modeller som hamnar under 1.800 kilo. Men majoriteten av elbilarna som säljs idag gör det inte.

Det gäller däremot inte bara elbilar, som generellt väger mer på grund av batteriet. Även nya fossilbilar väger inte sällan över 1.800 kilo – delvis på grund av mängden säkerhetssystem som sitter i bilar idag.

Intentionen är också något helt annat än att försvåra för unga att köra elbil eller en säker fossilbil. Förslaget är ett inlägg i debatten om den körkortsreform som planeras av EU-kommissionen. Med den vill EU införa en nollvision, likt den vi har i Sverige, med målet att ingen ska dö i trafiken år 2050.

Tanken med förslaget, som lagts fram av den franska europaparlamentarikern Karima Delli från de gröna, handlar alltså om att minska olyckorna på Europas vägar. Utöver begränsningen av vikt ska unga och nybörjare med det nya B-körkortet få köra max 110 km/h. Förslaget innebär även ett förbud för unga att köra på natten.

Men inte bara unga ska enligt förslaget få nya regler att förhålla sig till. Bland annat vill Karima Delli se ett förbud mot hastigheter som överskrider 130 km/h på EU:s motorvägar. Bortsett från tyska autobahn med delvis fri fart innebär det inte någon större förändring mot idag.

Från 60 års ålder ska körkortet endast vara giltigt under sju år. Efter det måste ett test genomföras där personen visar att de kan köra. Efter 70 sjunker giltighetstiden till fem år, och från 80 års ålder till två år.

Att förslaget går igenom i sin nuvarande form är knappast troligt. Kritiken har varit häftig från flera håll.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!