Hallå Ionity, hur går det med utbyggnaden av supersnabbladdare?

Lotta Hedin

Lotta Hedin

9 maj 2019

Idag hålls den formella invigningen av Ionitys supersnabbladdningskorridor mellan Oslo och Köpenhamn via den svenska västkusten. Egentligen är det inte så mycket som är nytt för Sveriges del – Ionitys 350 kW-laddare i Strömstad, Spekeröd, Varberg och Malmö är redan i drift.

– Men vi ville ha en formell öppning av korridoren, som ju sedan fortsätter via Köpenhamn ända ner till Hamburg, säger Jan Haugen Ihle, regionchef för Ionity i norra Europa.

Ionity, som är ett samarbete mellan BMW-gruppen, Volkswagengruppen, Daimler och Ford har nu fem supersnabbladdningsstationer på plats i Sverige. Ytterligare fyra håller just nu på att byggas, enligt den karta på företagets hemsida där man kan följa utbyggnaden.

Förra året lovade Ionity att ha ett nätverk av 400 snabbladdningsstationer med upp till 350 kW laddeffekt på plats i Europa till 2020. På en karta som då visades fanns 27 av 400 prickar utsatta i Sverige.

Kommer ni klara det?

– Den kartan var inte definitiv utan mer en skiss över hur det kan komma att se ut. Jag kan inte säga exakt hur många laddstationer vi kommer bygga i Sverige, men vi kommer bygga mycket och håller på för fullt, säger Jan Haugen Ihle.

Men 400 stationer i Europa som helhet till 2020, kommer ni kunna hålla det?
– Det kommer vi. Under första halvåret 2020 kommer de vara på plats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!