![](https://images.ohmyhosting.se/7uz3oS5l0DQ18KIB3RHisq9WzqI=/2096x1178/smart/filters:quality(85)/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F10%2FMAZDA-MX-30_Exterior2.jpg)
Här är Mazdas första elbil – och så mycket kostar den
![Lotta Hedin](https://images.ohmyhosting.se/Zsq6DchVX3nP9VD9BNnoviOYb74=/108x108/smart/filters:quality(85)/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2FLotta-kopiera.jpg)
Lotta Hedin
24 okt 2019
Mazda har haft premiär för sin första elbil, Mazda MX-30, på bilsalongen i Tokyo. Bilen går nu att förbeställa, och det svenska priset för den första utgåvan MX-30 First Edition startar på 349 900 kr.
Bilen kommer dock inte börja levereras i Europa förrän under senare delen av 2020.
MX-30 är utrustad med ett 35.5 kWh stort batteri och en deklarerad räckvidd på 20 mil enligt WLTP-cykeln. Batteriet, som är vätskekylt, ska kunna laddas till 80 procent på 30 till fyrtio minuter – bilen ka ta emot 50 kW vid snabbladdning. Ombordladdaren är på 6,6 kW.
Bakdörrarna, som Mazda kallar ”freestyle dörrar” (och andra kallat självmordsdörrar) är hängda i bakkant. Samma stil som på BMWi3 alltså.
![](https://www.elbilen.org/wp-content/uploads/2019/10/MAZDA-MX-30_Exterior.jpg)
Mittkonsolen i kupén är delvis inklädd i kork, något som ska vara en flirt med bilens historia – Mazda var från början tillverkade kork när bolaget grundades 1920.
![](https://www.elbilen.org/wp-content/uploads/2019/10/MAZDA-MX-30_Interior.jpg)
Mazda MX-30 är 440 cm lång, 180 cm bred och 157 centimeter hög. Den har alltså ungefär samma mått som Kia e-Niro.