Här hamnar Europas första fabrik för billigare LFP-batterier
Carl Undéhn
10 dec 2024
Spanien ser allt mer ut att etablera sig som en stormakt för batteritillverknig i Europa. Volkswagens dotterbolag PowerCo har redan inlett bygget av sin batterifabrik utanför Valencia. Tillverkningen av battericeller från Spanien till bilar från Volkswagen, Cupra, Skoda och andra är nu på väg att få sällskap av en batterifabrik till alla de 14 märken som ingår i Stellantis.
För tillsammans med kinesiska CATL, världens största tillverkare av batterier till elbilar, meddelar Stellantis nu att de båda företagen miljardsatsar på en batterifabrik i Zaragoza i norra Spanien. Där har Stellantis redan en fabrik där bland andra elbilarna Opel Corsa Electric och Peugeot e-208 tillverkas.
De båda företagen investera gemensamt motsvarande 47 miljarder kronor i fabriken. Där ska det då tillverkas LFP-celler, vilket är första gången det kommer ske i Europa. Arbetet med fabriken ser ut att ske med ”China speed”, för redan 2026 är tanken att tillverkningen av celler ska vara igång. Den totala årskapaciteten är planerad till 50 GWh som motsvarar batterier till närmre en miljon elbilar, beroende på hur stort batteripaket de har.
Sedan tidigare ingår Stellantis tillsammans med Mercedes och det franska energibolaget Total i samarbetet ACC som bygger batterifabriker både i Europa och Nordamerika. Även kinesiska CATL är sedan tidigare på plats här i Europa med en batterifabrik i Tyskland samt en under uppförande i Ungern som är planerad att bli kontinentens största.