Kia bekräftar elbilsstrategi – sex nya modeller till 2026

Carl Undéhn

Carl Undéhn

5 apr 2024

Under eventet Investor Day i Seoul bjöd Kia på både nyheter och bekräftade tidigare presenterade modeller och strategier. Något som innebär att vi kan räkna med en rad nya eldrivna modeller från den sydkoreanska tillverkaren under de närmsta åren.

Sex stycken nya elbilar är bekräftade för lansering fram till 2026. Bland dem modellerna EV3 och EV4 som vi fått se som koncept, samt modellen EV5 som först såg ut att vara exklusiv för den kinesiska marknaden men som senare bekräftades som en global modell. Nytt var att Kia även hade med den mindre modellen EV2 på listan över kommande lanseringar. Att Kia planerar en mindre modell främst riktat till den europeiska marknaden har det kommit uppgifter om tidigare. Några detaljer bjöds vi inte på kring EV2, men den uppges komma ut på marknaden 2026.

Konceptet för EV3 ska mynna ut i en produktionsklar version som lanseras i år.

Först ut bland de nya modellerna blir EV3 som ska börja säljas i år och sedan följas av EV2, EV4 och EV5. I början av nästa år får vi också toppversionen EV9 GT av Kias sjusitsiga elsuv. Att den är på gång har det ryktats om tidigare och häromveckan kom uppgifter om att den har testats på Nürburgring i Tyskland. Förutom att den blir fyrhjulsdriven avslöjar Kia inga detaljer kring drivlinan, men 0–100 km/h ska vara avklarat på omkring 4 sekunder.

Hittills har vi endast sett EV6 GT, som då bjuder på 585 hästkrafter, ett vridmoment på 740 Nm och en toppfart på 260 km/h. Fler GT-versioner är också att vänta då Kia säger sig planera just det även för kommande eldrivna modeller. Just Kia EV6 ska också få en facelift, vilket förmodligen innebär att den får samma större batteri på 84 kWh som vi sett hos koncernsyskonet Hyundai med Ioniq 5.

EV9 GT är bekräftad till början av nästa år.

Under elektronikmässan CES i början av året presenterade Kia vad de kallade en ny fordonsklass med flexibla fordon, PBV. Tanken är olika moduler ska göra att fordonen kan användas för olika syften och för det vill Kia lansera PBV-modeller i en rad olika storleksklasser. Försäljningsmålen för PBV anges nu till 250.000 fordon om året till 2030 och först ut är den mellanstora modellen PV5 som lanseras nästa år och kommer till Europa året efter. Den ska 2027 få sällskap av den större modellen PV7.

Kias nya koncept på flexibla elfordon kallas PBV och börjar säljas 2025.

Kia meddelade också en stor satsning på batterier, både vad gäller utveckling och tillverkning. 2025 lanseras en ny generation batterier som ska ha 7 procent högre energidensitet jämfört med dagens batterier och samtidigt vara 10 procent billigare att tillverka. För att möta vad som beskrivs som ”olika behov” innefattar strategin även billigare LFP-batterier. I vilken omfattning Kia vill satsa på det nämns inte.

När flera andra tillverkare har bromsat in satstningen på elbilar väljer Kia att behålla de tidigare uppsatta försäljningsmålet. Det slår fast att Kia räknar med att försäljningen av elbilar kommer uppgå till 1,15 miljoner år 2027 och öka till 1,6 miljoner år 2030.  

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!