Kia EV9 GT – sjusitsig elsuv med inspiration av Ioniq 5N
Carl Undéhn
22 nov 2024
Att Kia arbetat på en toppversion av sin sjusitsiga elsuv EV9 med tillägget GT i namnet är ingen hemlighet. I våras dök det också upp bilder på en maskerad EV9 GT som pressades runt nere på Nürburgring i Tyskland. Nu har modellen haft premiär och med det står det klart att Kias praktiska familjebil även kan erbjuda en hel del prestanda.
De dubbla elmotorerna ger en gemensam effekt på 374 kW, eller 501 hästkrafter. Det betyder att EV9 GT inte kommer upp i effekten på 430 kW som den mindre EV6 GT bjuder. Men det räcker ändå för att den sjusitsiga elsuven ska klara 0-97 km/h (0-60 mph) på 4,3 sekunder.
Kia EV9 GT har fått elektroniskt styrda stötdämpare vars styvhet kan ställas i tre olika lägen. Styvast är de som väntat i GT-läget, som hos EV6 GT aktiveras med en grön knapp på ratten. Ytterligare en likhet med det mindre syskonet är en elekronisk differentialspärr för bättre kurvtagning.
Men Kia verkar också ha besökt kollegorna hos Hyundai för inspiration, för EV9 GT har fått en virtuell växellåda som verkar påminna om det som finns hos Ioniq 5N. Även hos Kia EV9 GT ska det simuleras olika varvtal tillsammans med artificiella ljud.
Kia nämner inget om batteriet, men vi får anta att det är samma på 99,8 kWh som sitter i den tidigare fyrhjulsdrivna versionen av EV9. Med Kia/Hyundais elbilsplattform E-GMP som grund kommer också GT-versionen med 800-voltsteknik och det ska gå att ladda från 10 till 80 procent på 24 minuter.
För att sticka ut från övriga versioner har EV9 GT gröna bromsok, speciella 21-tumsfälgar samt inslag av grönt i inredning. Svenska priser och leveransdatum har ännu inte presenterat.