Mer effekt, mer komfort – Skoda lyxar till Enyaq med L&K-version
Carl Undéhn
23 maj 2023
En Skoda med emblemet Laurin & Klement, efter märkets båda grundare Václav Laurin och Václav Klement, betyder en bil med mer komfort och utrustning än vanligt.
När det nu är dags för en mer påkostad version av elsuvarna Enyaq och Enyaq Coupé är det därför med tilläggsnamnet L&K. Frågan är bara hur exklusiva de nya funktionerna är. Skoda själva säger att de tekniska uppdateringar som nu visas i många fall ”kommer att användas av andra medlemmar av Enyaq-familjen”.
L&K-versionen är i alla fall först ut med nyheterna. Dit räknas bland annat en ny drivlina som höjer effekten på den bakhjulsdrivna versionen till 282 hästkrafter. Det är en siffra som känns igen från Volkswagens sedan ID.7, som var den första modellen att få den nya, både mer kraftfulla och mer effektiva, drivlinan APP550.
Volkswagen har sagt att även ID.4 och eventuellt andra ID-modeller ska uppdateras med APP550. Då även Skoda Enyaq byggs med Volkswagenkoncernens MEB-plattform är det alltså en inte alltför vild gissning att det är samma drivlina vi nu ser i Skoda Enyaq L&K.
Räckvidden för den bakhjulsdrivna versionen Enyaq L&K 85 anges till 57 mil, jämfört med 54,5 hos vanliga Enyaq Coupé eller 53,1 mil för suven Enyaq. Sprinten 0-100 km/h har minskats ordentligt med nästan två sekunder och är nu avklarad på 6,7 sekunder.
Med fyrhjulsdrivna Enyaq L&K 85x går 0-100 km/h ännu snabbare, 6,6 sekunder. Då minskar däremot räckvidden något till 55 mil. I båda fallen är det en toppfart på 180 km/h som gäller. Vi får heller inte veta hur många hästkrafter den fyrhjulsdrivna versionen bjuder på.
Även batteriets styrsystem är uppdaterad med bättre laddkurva som resultat. Att ladda från 10 till 80 procent ska gå på under 30 minuter. Effekten nämns inte, men vi får anta att den som tidigare är som mest 135 kW.
L&K-versionerna kommer också med den senaste mjukvaran ME4 från fabrik. Med det går det bland annat att förvärma batteriet under resan för bättre laddprestanda. Det är däremot inga unika funktioner för L&K utan något som kommer till alla versioner av Enyaq som tillverkas i år.
Infotainmentsystem har också fått sig en genomgång för att enligt Skoda nu vara enklare att använda. Ikoner i överkant på startskärmen är exempel som nämns på förändringar för lättare navigering. Det gäller även navigering på vägen och mjukvaran ME4 kommer med en omarbetad karttjänst som ska vara tydligare.
Stolarna fram kommer med massagefunktion, sätesvärme och ventilation. De och övrig inredning går att få i läder med en ljus beige färg eller svart. Ytterligare ett exempel på detaljer för mer lyxkänsla är pedaler i aluminium.
När det är dags att lämna bilen behöver du heller inte låsa. Det sköter bilen på egen hand när du avlägsnat dig en bit med nyckeln och bekräftar saken med en signal.
Skoda har ännu inte presenterat några priser för Enyaq L&K och inte heller när vi kan räkna med leverans.