Midsommarhälsning från Nordkap

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

23 jun 2017

Finsktalande laddstationer och betallösningar som inte fungerar var några av problemen Dirk Henningsen och hans fru stötte på under sin färd till Nordkap. Men efter att ha kört 2 800 kilometer på en vecka nådde det tyska paret vägens ände lagom till midsommar. I en BMW i3. Minst lika äventyrligt som under den förra resan som gjordes i en Smart Fortwo.

– Vi hade egentligen tänkt köra upp i en Tesla Model S, men den levererades inte förrän i fredags och vi startade resan på lördagen, säger Henningsen.

Första delen av resan genom Danmark och via Astrid Lindgren-museet i Vimmerby gick hur bra som helst. Paret kör ju modellen med det större batteriet på 94 Ah, utan räckviddsförlängare. Problemen började inte förrän paret var norr om Stockholm. Med bara 40 kilometer kvar rullade de in på en campingplats i Ångermanland. Där fanns eluttag till husvagnsgäster, men ägaren ställde sig mycket tveksam till parets önskan om att få plugga in laddsladden.

– Jag förklarade att det var säkert och hur det fungerar och berättade att bilen inte drar mer än en hårtork, berättar Henningsen, som är så pass intresserad av elbilar att han driver bloggen Emobilitytoday.de.

Diskussionen gick vidare till räckvidd och miljöfrågor och slutade med att campingens ägare såg fördelarna med att köra elektriskt. Och han lät paret använda uttaget.

Problem uppstod också vid riktiga laddstationer, bland annat när betallösningen inte fungerade. Och när paret körde genom Finland stötte de på en laddstolpe som sa att den pratade både engelska och tyska fast den inte gjorde det. Och finska är inte särskilt lätt att förstå, konstaterar Henningsen.

– Men till slut fick vi hjälp av en man som jobbade på ett tak vid laddstationen och som följde instruktionerna på skärmen. Man skulle visst trycka på den gröna knappen två gånger.

Den sista sträckan präglades kanske inte direkt av räckviddsångest, men snudd på.

– Det var bara två grader ute. Eftersom det inte verkade som att vi skulle klara oss med bara eco mode stängde vi också av kupévärmaren innan vi rullade i väg i 60 kilometer i timmen. På torsdag eftermiddag nådde de om inte resans mål, så i alla fall dess vändpunkt: Nordkap.

– Vi bor på den nordligaste campingplatsen i Europa.

Men någon midnattssol har paret ännu inte hunnit uppleva, då det är mulet.

– Vi får en ny chans när vi campar på Lofoten, säger Henningsen.

Större delen av hemresan kommer att gå via Norge. Med tanke på landets rykte som rena himmelriket för elbilsägare lär den gå betydligt smidigare än körningen norrut. Eller? Vi återkommer i frågan.

 

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!